Voz, pruga
Alo/Dejan Briza
Voz, pruga

Alo/Dejan Briza

Voz, pruga, Foto: Alo/Dejan Briza

Srbija će do kraja sledeće godine imati brzu prugu od Beograda do Novog Sada, a do kraja 2022. i od Beograda do Subotice, dugu 183 kilometra, koja će biti rame uz rame sa najmodernijima u Evropi. Koliko je ovo veliki poduhvat, najbolje svedoči činjenica da će vozovi po najkvalitetnijim šinama ići do 200 kilometara na sat, a da će uz to biti znatno manje kvarova i da će bezbednost biti mnogo veća.

Kada celokupna deonica bude gotova, vožnja od Beograda do Novog Sada trajaće 25 minuta, a do Budimpešte manje od tri sata, što je gotovo tri puta manje u odnosu na dosadašnjih osam.

Ekipa je bila u patroli na najimpozantnijoj deonici ove pruge između Stare Pazove i Novog Sada, dugoj 40,44 kilometra, koja će biti u potpunosti završena do decembra sledeće godine. Ova deonica, čija je vrednost 585 miliona dolara, ima čak 11 mostova, tri vijadukta ukupne dužine od skoro četiri kilometra i tunel ispod Fruške gore, čije su dve cevi ukupno dugačke 2.242 metra.

Na potpuno novoj pruzi kod stanice Inđija dočekao nas je portparol "Infrastruktura Železnice Srbije" Nenad Stanisavljević, koji nas je uverio da je više od polovine posla na ovoj najtežoj deonici završeno i da će sve sigurno biti gotovo u roku.

Iskusni Rusi

- Ovo je brza pruga po najvišim evropskim i svetskim standardima i to do sada u Srbiji nismo imali. Kada to kažem, mislim i na način izgradnje, kao i na sve komponente i materijale koji su u nju ugrađeni od najkvalitetnijih austrijskih šina pa nadalje. Uz to, pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima, koji će prvi put biti postavljeni u ovom delu Evrope. Ova deonica između Stare Pazove i Novog Sada dužine 40,44 kilometra je izuzetno zahtevna i zbog toga je posao poveren iskusnoj i dokazanoj ruskoj kompaniji "RŽD Internešenel", koja će sve završiti u roku. Ukupna vrednost svih ovih radova je 585 miliona dolara - rekao je Stanisavljević i dodao:

- Pored ove deonice, u toku je izrada i pruge Beograd - Stara Pazova, gde se već uveliko radi i gde je izvođač kineska firma, a u martu će početi i radovi na deonici Novi Sad - Subotica.

Završetak kompletne pruge Beograd - Subotica će biti do kraja 2022. godine.

Ni na nebu ni na zemlji

Vijadukt i tunel u Čortanovcima najzahtevniji su i najgrandiozniji infrastrukturni objekti na deonici Stara Pazova - Novi Sad.

Već pred kraj sledeće godine putnici u Srbiji će doživeti nešto što je do sada bilo nezamislivo, da prođu vozom kroz tunel ispod Fruške gore i potom projure 200 kilometara na čas vijaduktom koji je kao čardak ni na nebu ni na zemlji na visini od 30 metara, što je ekvivalentno zgradi od 10 spratova, pa se stiče utisak kao da letite.

- Ovo je izuzetno zahtevan i ambiciozan poduhvat. U Čortanovcima gradimo tunel i vijadukt ukupne vrednosti 337 miliona dolara. Tunel ispod Fruške gore je potpuno nov, pošto stari nismo mogli da rekonstruišemo jer ne ispunjava standarde i vozovi nikada ne bi mogli da idu predviđenim brzinama. Izgradili smo dve tunelske cevi, jedna je dugačka 1.086, a druga 1.156 kilometara, što je ukupno 2.242 kilometra tunela. Sve je urađeno po evropskim normama iako nije bilo nimalo lako, jer smo imali velikih poteškoća i nedaća sa odronima i podzemnim vodama. Sve smo to prevazišli, na svakih 75 centimetara smo stavljali betonske lukove, a uz to smo ugradili i 1.012 metalnih šipova, koji su dužine i do 35 metara, kako bi bio maksimalno bezbedan. Cena radova na izgradnji ovog tunela je gotovo 200 miliona dolara i on će biti završen u roku. Što se tiče vijadukta, on je nešto zaista impresivno. Dugačak je tri kilometra i ima 59 stubova visokih 26 metara. I kompletan vijadukt će biti završen već u avgustu. U vijadukt smo ugradili 1.465 šipova, što je, kada računamo i tunel, ukupno 2.500 ili čak 78 kilometara šipova. Sve to svedoči koliko je ovo bio težak i impresivan projekat, i kada god pogledam u ovo što smo ovde izgradili, ponosna sam i istovremeno zahvalna što sam mogla da budem deo nečega ovakvog - objašnjava direktorka i glavni inženjer ovog projekta Snežana Simeunović.

Razvoj infrastrukture u Srbiji

Infrastruktura u Srbiji se razvija brzano o čemu svedoči 350 km novih auto-puteva i više od 5.000 km regionalnih puteva koji su izgrađeni ili obnovljeni. Ubrzan razvoj infrastrukuture doveo je do smanjenja nezaposlenosti i otvaranja novih radnih mesta, priliva stranih investicija i poboljšanja životnog standarda građana Srbije.

Nezaposlenost u Srbiji smanjena je za više od 50 odsto, sa 700.000 na 300.000 ljudi, a zemlja je dostigla rast BDP-a od 4 odsto godišnje što je svrstalo u sam vrh evropskih ekonomija.