starija žena surfuje
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Jedinstveni matični broj građana (JMBG) može toliko toga da otkrije o osobi i upravo zbog toga je podložan zloupotrebama. Dovoljan je jedan klik na internetu i da lični podaci završe na pogrešnom mestu. Postavlja se pitanje ko sve ima pravo da zna JMBG i kome ne bi trebalo da ga dajemo.

IT stručnjak Vojislav Rodić gostujući na TV Prvoj, istakao je da je JMBG u stvari jedinstveni matični broj koji nas prati ceo život i nepromenljiv je, za razliku od broja lične karte.

- I zaista je pametno ne davati ga, a vrlo često mnoge prevare se zasnivaju na tome, na primer, da slikate vaš pasoš ili ličnu kartu da bi vas identifikovali, pa da to pošaljete nekome s druge strane za koga mislite da je ozbiljan, ne državnom autoritetu, nego nekom trgovcu u okviru neke od šema za prevare preko interneta. Uglavnom su žrtve stariji ljudi ili penzioneri koji nemaju preterano iskustva sa onlajn kupovinom. Oni poveruju prevarantima i pošalju dokumenta. Bilo je slučajeva da im skinu sav novac sa računa tako što zloupotrebe njihove lične podatke - objasnio je Rodić.

Prodavac ne sme da vas legitimiše

IT stručnjak upozorava da je puno onih koji traže takvu vrstu identifikacije po principu ako prođe, prođe.

- Kad počnete da postavljate pitanja o tome zašto morate da date legitimaciju, onda ćete videti da li će vam neko ubedljivo obrazloženje ili će reći pa dobro, ne morate - objasnio je Rodić.

Međutim, u slučaju da prodavac odbije reklamaciju ukoliko kupac ne želi da mu pokaže ličnu kartu, Vojislav Rodić savetuje da je preventivno potrebno proveriti tekuće stanje Zakona o zaštiti potrošača i shodno tome pozvati tržišnu inspekciju.

Podsetio je da Zakon o zaštiti podataka sadrži dva osnova. Prvi, zakonski osnov: Kome morate da se legitimišete?

- To su službeni predstavnici MUP, BIA, VBA, carinski službenici, ali samo u slučaju ako se vodi carinski postupak. Drugi osnov je slobodna volja - kaže Rodić.

Ističe da prodavci nemaju prava da legitimišu građane i traže JMBG, pogotovo prilikom reklamacije proizvoda.

- Osnova je fiskalni račun. To je ono što morate da pokažete. Što se tiče vaše identifikacije, ja mislim da je svojevremeno to bilo do do 500 dinara da ne morate, a da preko toga morate. U svakom slučaju, budite oprezni sa legitimisanjem. Znači, prodavac u radnji nema zakonski osnov da vam traži ličnu kartu - objasnio je IT stručnjak.

BONUS VIDEO 

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading