VELIKO OTKRIĆE NA MARSU Rover NASA "Kjurioziti" pronašao tragove nepoznatih organskih molekula
EPA/Alex Plavevski

Nijedan od organskih molekula identifikovanih u Marsovom pesku ne sadrži nedvosmislene znakove života, ali oni sugerišu da je nova tehnika koju je rover koristio, a koja ne zahteva bušenje tla, efikasan alat kada je u pitanju traženje dokaza o molekulima zasnovanim na ugljeniku, koji su važni gradivni blokovi za život kakav poznajemo, piše "Sajens alert".

Nova tehnika primenjena je gotovo slučajno, pošto je bušilica kojom je rover opremljen prestala da radi. Umesto da prekinu misiju dok je ne poprave, stručnjaci NASA su primenili novu tehniku. Umesto da uzorke stena sitni u prah, rover je analizirao uzorke peska u svojoj takozvanoj "mokroj laboratoriji".

Organska jedinjenja u stenama Marsa veoma su teška za otkrivanje, jer se raspadaju na jednostavnije molekule tokom zagrevanja.

Međutim, ako prvo reaguju sa drugim hemikalijama, veća je verovatnoća da će ući u gasni hromatograf i maseni spektrometar radi analize, a da se ne raspadnu.

Stručnjaci NASA nisu očekivali da uzorci peska uzeti sa takozvane Ogankvit plaže budu bogati organskim jedinjenjima, ali nisu mogli da nastave sa bušenjem, pa su rešili da okušaju sreću sa njegovim ispitivanjem.

U uzorcima peska tako su našli nekoliko organskih jedinjenja, uključujući amonijak i benzoevu kiselinu. Neka od tih organskih jedinjenja do sada nisu identifikovana na Marsu.

Rezultati istraživanja uzoraka uzetih još 2016. godine sada su objavljeni u naučnom časopisu "Nejčr astronomi".

Iako prisustvo tih organskih molekula ne znači definitivno da je na Marsu bilo života, niti su u uzorcima pronađeni derivati amino-kiselina, nova tehnika mogla bi da bude korisna za traganje za znacima života, čak i bez bušenja marsovskih stena.

- Ovaj eksperiment na Marsu proširio je inventar molekula prisutnih u uzorcima marsovskog tla i pokazao se kao moćno oruđe u daljoj potrazi za polarnim organskim molekulima biotske i prebiotske važnosti - napisao je naučni tim NASA koji predvodi Maeva Milan iz NASA Godard centra.