BUGARI OBORILI IZRAELSKI PUTNIČKI AVION! Migovi su kao ose jurili ka letelici! Za par sekundi pojavila se buktinja
Printscreen

Bio je utorak uveče 26. jul 1955. putnički avion izraelske avio kompanije El Al četvoromotorac tipa Lockheed Constellation Let LI-402 na redovonoj liniji London-Tel Aviv poleteo je sa aerodroma Hitrou prema aerodromu Lod (današnji Ben Gurion) uz usputno sletanje u Beču i Istanbulu.

Let od Londona do Beča protekao je savršeno. Na nebu Evrope nije bilo ni turbulencije. Sletanje u Beč bilo je rutinsko. Posle kraćeg odmora posade i putnika izraelski četvoromotorac je poleteo prema Istanbulu nešto pre tri časa ujutro 27. jula.

Za razliku od leta od Londona do Beča koji je bio savršen, odmah po poletanju upao je u olujne obalke. Avion je leteo vazdušnom rutom poznatom i kao Amber 10. Izraelci predpostavljaju da je prilikom preleta Jugoslavije pilot promenio kurs iznenada. Inače avion je koristio staromodni NDR navigacioni sistem. zbog čega je avion umesto da nastavi pravo prema Grčkoj, skrenuo desno i kod sela Tran uleteo u bugarski vazdušni prostor.

 

Osmatrački radari bugarskog VOJIN -a obavestili su dežurnu paru lovaca MiG-15 sa aerodroma Dobroslavci da presretnu nepoznatog uljeza. Do tad je bilo sve jasno, ali od tog detalja dalje više ništa nije bilo jasno. Gomila verzija, nagađanja i rasprava.

Izraelski četvoromotorac je prilikom svog upada navnodno uvideo problem i skrenuo prema jugu da se domogne dela jugoslovenskog vazdušnog prostora i da ulete u grčki s čime bi bili bezbedni. U tom trenutku migovi su otvorili vatru i avion je eksplodirao u vazduhu na 4.000 metara nadmorske visine. Avion se raspao, a delovi su pali u blizini bugarskog mesta Petrič.

Kad se saznalo za ovu tragediju, Bugarska je priznala da je oborila izraelski putnički avion. Međutim zvanični Tel Aviv osporio je bugarsku tvrdnju da je avion neovlašteno povredio vazdušni prostor te zemlje i da nije imao dozvolu za prelet.

Dvjica pilota bugarskih migova tvrdili su da su ispoštovali svu standardnu proceduru predviđenu u takvim slučajevima, uključujući i ispaljivanje hica iz avionskih mitraljeza preko prednjeg dela letelice "uljeza".

Piloti su takođe posvedočili i da je putnički avion u jednom trenutku pomerio krila, što je ukazivalo na nameru da avion planira da prinudno sleti, ali da se iznenada odvojio i krenuo ka jugu prema granici, što su oni stekli utisak da je pilot četvoromotorca nameravao da pobegne, zbog čega su ga i oborili.

O tome kasnije mnogo svedočio je zamenik komandanta bugarske PVO general Velitčko Georgiev koji kaže da su ga dvojica pilota Petrov i Sankiski obavestili da avion napušta teritoriju Bugarske i da nije poštovao njihova naređenja, kao i da više nisu imali vremena da ga još jednom pozore, zbog čega je on izdao naređenje da avion bude oboren.

Bugarska je nedugo posle incidenta povukla svoju verziju o tome kako je avion oboren i zaćutali su naglo. Bugarska je izdala samo zvanično saopštenje u kome su izrazili žaljenje za smrt putnika i izvinili se porodicama žrtava. U avionu je bilo 22 izraelski državljana kojima su vlasti u Sofiji tek 1963 godine isplatili 8.236 dolara po stradalom putniku na osnovu Varšavske konvencije. Izrael se nije mirio sa zvaničnim obaveštenjem Bugarske, pa su odlučli da pred Međunardonim sudom potraže pravdu i obeštećenje, međutim sud je obavestio Tel Aviv da iz tehničkih razloga nisu nadležni za ovaj slučaj s čime se završila i ova priča da li je avion obren namerno i da li je bilo prostora da se pusti da napusti bugarski VAP kako su piloti izvestili.

Komentari (0)

Loading