Nemačka
Foto: Shutterstock/Nikola Fific / Shutterstock.com

Od 1. januara 2026. godine Evropska unija uvodi stroga pravila za prodaju polovnih automobila, a posledice će se direktno preliti i na Srbiju, BiH, Crnu Goru i Severnu Makedoniju, jer se najveći broj polovnih vozila upravo iz EU uvozi na naše tržište.

Po novim propisima, svaki polovni automobil mora imati dokaz da nije „otpadno vozilo“, inače neće moći da se proda, prepiše ili izveze. Bez tog dokumenta – automobil praktično gubi vrednost na tržištu.

Iako se pravila formalno odnose na EU, trgovci upozoravaju da će uvoz polovnjaka u region biti skuplji, sporiji i komplikovaniji, jer će vozila bez potrebne dokumentacije ostajati „zarobljena“ u državama porekla.

Bez ovog papira – nema prodaje

Da bi automobil mogao da se proda ili izveze, biće potreban jedan od dva dokaza:

važeći tehnički pregled kojim se potvrđuje da je vozilo ispravno

ili procena stanja vozila od strane ovlašćenog sudskog veštaka

Bez toga:

  • nema prepisa
  • nema izvoza
  • nema oglašavanja preko legalnih platformi

To posebno pogađa male trgovce, uvoznike i kupce koji traže „jeftiniji auto iz EU“.

Šta ovo KONKRETNO znači za kupce polovnjaka?

Za građane Srbije i regiona promene neće biti bezazlene:

Cene polovnih automobila mogu porasti, jer dodatna dokumentacija znači i dodatne troškove

Manja ponuda jeftinih vozila, posebno starijih dizelaša

Veći rizik kupovine ako se automobil nudi bez kompletnih papira

Kupci će morati pažljivije da proveravaju poreklo vozila i dokumentaciju

Drugim rečima – „brze i jeftine“ kupovine polovnjaka odlaze u prošlost.

Zašto EU uvodi ova pravila?

Zvanično objašnjenje je zaštita životne sredine i reciklaža vrednih sirovina poput litijuma, nikla i kobalta. Uvodi se i digitalni pasoš vozila, koji će pratiti automobil od proizvodnje do otpada.

Ali u praksi, tržište polovnih vozila ulazi u novu eru – strožu, skuplju i mnogo kontrolisaniju.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading