Zakintos
Foto: Printscreen/Foto: Pexels

Na društvenim mrežama poslednjih dana kruži fotografija sa plaže koja je, u punom smislu te reči, postala simbol takozvanog „paradajz turizma“. Iako tačna lokacija nije poznata, korisnici mreža pretpostavljaju da je snimljena u Grčkoj, omiljenoj destinaciji mnogih turista sa Balkana. Na slici se vidi raskošno pripremljena kutija s hranom – slanim i slatkim đakonijama – koju je jedan turista poneo na plažu. Sudeći po komentarima, njen sadržaj bi mogao da posrami i poneki restoran.

Šta je „paradajz turizam“?

Pojam „paradajz turizam“ godinama se koristi, naročito s dolaskom letnje sezone, i obično označava turiste – najčešće sa Balkana – koji na more dolaze sopstvenim automobilima i sa sobom nose hranu iz kuće: paradajz, paprike, paštete, sireve, domaće suhomesnate proizvode... Ti turisti pokušavaju da uštede, naročito s obzirom na sve više cene smeštaja i restorana, pa često ručaju pod suncobranom, na svojim prostirkama, uz obalu.

Ova praksa izaziva podeljena mišljenja. Neki u njoj vide simpatičan i snalažljiv način letovanja, dok je drugi ismevaju i smatraju „jeftinom“ i „neprimerenom“, naročito u mestima koja žele da izgrade imidž luksuznih destinacija i privuku bogatije goste, prenosi klix.hr.

„Pola frižidera na plaži“: fotografija koja je postala hit

Fotografija koja je izazvala buru komentara prvo se pojavila na mreži X (bivši Tviter), a zatim i u popularnoj Fejsbuk grupi „Uživo iz Grčke“. Na njoj se vidi pažljivo aranžirana kutija sa raznim namirnicama – od sendviča i grickalica do kolača – što je mnoge oduševilo, a neke i zbunilo.

Reakcije korisnika bile su brojne i raznovrsne: „Pametno je imati prvu pomoć na plaži!“, „Fenomenalna ideja, posebno za porodice sa decom“, „Genijalan način aranžiranja hrane!“, „Nova dimenzija paradajz turizma“, „Je l’ to tvoje ili iz restorana?“ – samo su neki od komentara ispod objave.

Rasprava koja prevazilazi hranu: šta nas zapravo nervira?

Ono što je u početku izgledalo kao šala, ubrzo se pretvorilo u ozbiljnu raspravu. Jedan korisnik postavio je pitanje koje se brzo proširilo mrežama: „Zašto da ne paradajz turizam? Ako to omogućava deci da vide more, zašto da ne iskoristimo tu priliku?“

Ova izjava podelila je ljude. Mnogi su podržali stav da je najvažnije omogućiti deci letovanje, bez obzira na budžet. Ipak, bilo je i kritika – oni koji se protive „paradajz turizmu“ tvrde da svako dete zaslužuje „pristojne uslove za odmor“ i da ručak pod suncobranom ne bi trebalo da bude norma.

U pozadini cele debate krije se šira društvena tema: status, pristup odmoru i tolerancija prema različitim životnim stilovima. Dok neki biraju hotelski komfor i „ol inkluziv“ ponudu, drugi više vole fleksibilnost, spontane izlete i organizaciju po sopstvenom ukusu.

Stvar ličnog izbora ili društvena stigma?

Odmor bi trebalo da bude vreme za opuštanje i uživanje – bilo da jedete u restoranu s pogledom na more ili pod suncobranom uz sendvič iz frižidera. Rasprava o „paradajz turizmu“ pokazuje koliko su naši stavovi o letovanju povezani sa društvenim normama, ekonomskim razlikama i ličnim vrednostima.

A možda je najvažnije pitanje koje ova viralna fotografija postavlja: koliko smo zaista spremni da prihvatimo tuđe načine uživanja u letu?

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading