Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

U vremenu kada inflacija nemilosrdno seče kućne budžete, potrošači sve pažljivije prate cene i posebne ponude. Ipak, mnogi ni ne slute koliko su trgovci postali vešti u korišćenju psiholoških trikova kako bi nas naveli da trošimo više – i to često potpuno nesvesno.

Da li ste se ikada zapitali zašto se baš određena muzika čuje kada ulazite u omiljeni butik? Ili zašto vam se u supermarketu sve čini prijatnijim, kao da vas nešto tera da ostanete duže? To nije slučajnost – iza toga stoji pažljivo osmišljena strategija. Muzika u prodavnicama je psihološki alat koji utiče na ponašanje i podstiče veću potrošnju.

Mnoga istraživanja pokazuju da brža muzika ubrzava kretanje, ali i povećava impulsivne kupovine, dok sporije melodije usporavaju kupce. Prodavci to koriste u zavisnosti od cilja – da li žele da vas što brže “provoze” kroz prostor ili da vas zadrže što duže.

U radnjama sa odećom često se puštaju trendi pop ili urbani hitovi srednjeg tempa – kako bi vas opustili i popravili vam raspoloženje, jer pozitivne emocije povećavaju verovatnoću da ćete nešto kupiti. U radnjama sa luksuznom robom često se pušta klasična muzika – jer izaziva osećaj prestiža i opravdava više cene.

Ljudi često ne obraćaju svesnu pažnju na muziku u pozadini, ali mozak je i te kako registruje. Muzika utiče na emocije, a emocije direktno utiču na odluke o kupovini. Kada se osećate prijatno, veće su šanse da ćete potrošiti više, piše Kurir.

Jedno istraživanje sprovedeno u supermarketima pokazalo je da su kupci trošili i do 38% više kada je svirala lagana instrumentalna muzika, u poređenju sa tišinom ili bržim ritmovima.

U velikim trgovinskim lancima muzičke liste se pažljivo biraju, često uz pomoć stručnjaka za neuromarketing. Određeni delovi dana, pa čak i dani u nedelji, prate različite muzičke obrasce. Recimo, radnim danima pre podne često se pušta ambijentalna muzika kako bi se kupci opustili, dok se vikendom puštaju energičniji hitovi koji podižu entuzijazam za kupovinu.

Sledeći put kada se zateknete kako pucketate prstima dok gurate kolica i ubacujete proizvode koje niste planirali da kupite – setite se da ste možda pod uticajem pažljivo odabrane muzike. U maloprodaji, svaka nota ima svoj cilj.

U jednom marketinškom podkastu, stručnjak za prodaju otkrio je još jednu skrivenu taktiku – male keramičke pločice na podu supermarketa. Kako kaže, to nije estetska odluka, već čisto psihološka.

Naime, kada kupac gura kolica po podu sa sitnim pločicama, stvara se ponavljajući i pomalo iritantan zvuk točkića, pa se osoba – iako nesvesno – automatski usporava. Taj ritmični zvuk telu šalje signal da se smiri, što dovodi do toga da kupac duže ostane i postane svesniji proizvoda na policama. “Više vremena znači i veća potrošnja”, zaključuje stručnjak.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading