JESU ZAŠTITA, ALI MOGU BITI I SMRTONOSNI Stručnjak objasnio koliko opasna može da bude aktivacija vazušnog jastuka
Shutterstock

Vazdušni jastuci spašavaju živote, ali mogu da budu i opasni jer se otvaraju velikom silinom pa mogu da povrede. Danas ih ima gotovo svaki automobil, ali još uvek vladaju i brojne zablude.

Veći broj vazdušnih jastuka ne znači i veću bezbednost. Broj vazdušnih jastuka zavisi od veličine automobila, a proizvođač je predvideo koji je optimalan broj i raspored. Na primer, luksuzni automobili mogu imati preko 10 vazdušnih jastuka.

Istorija vazdušnih jastuka

Ako se pogleda istorijat vazdušnih jastuka, neki oblik istog se pojavio još u Drugom svetskom ratu. Razvijali su ih i unapređivali razni inženjeri, da bi se sedamdesetih godina pojavili u serijskim vozilima, ali tek su devedesetih počeli masovno da se primenjuju.

Osnovna ideja je veoma jednostavna. Senzori u slučaju udesa šalju signale centralnoj jedinici (kompjuteru), koja ih obradi i ukoliko proceni da postoji potreba za aktiviranjem, šalje signal vazdušnom jastuku da se otvori.

JESU ZAŠTITA, ALI MOGU BITI I SMRTONOSNI Stručnjak objasnio koliko opasna može da bude aktivacija vazušnog jastuka

Shutterstock

 

Razgovarali smo sa direktorom Komiteta za bezbednost saobraćaja Damirom Okanovićem koji je rekao da vazdušni jastuci spadaju u dodatni sistem zaštite i da su projektovani da štite vozača i putnike samo kada imaju vezan pojas, kao i da se na nekim vozilima neće aktivirati ako nije vezan pojas.

- Ukoliko prilikom čeonog sudara nemate vezan pojas, a aktiviraju se vazdušni jastuci, posledice mogu biti povreda lica, a u nekim slučajevima dolazi do smrti - rekao nam je sagovornik.

Eksplozija vazdušnih jastuka

Najjednostavnije objašnjeno, vazušni jastuk se aktivira pirotehnikom, odnosno malom ekplozijom. Električnim putem pali se smeša, koja u sastavu ima nekoliko supstanci, koja tokom sagorevanja oslobađa gas azot, kojim se napuni jastuk i to za samo 20-30 milisekundi.

- Sila kojom se ispaljuju jastuci dovoljna je da polomi osobi vrat zato što oni dostižu, ako se tako računa, brzinu od 300 do 350 km/h. Kada osoba ima vezan pojas, ne stiže do jastuka koji će u tom trenutku biti u potpunosti naduvan - objašnjava Okanović.

Nakon aktiviranja vazdušnog jastuka pojaviće se dim koji potiče od posebnog praha (bezopasan je) koji služi kao lubrikant jer smanjuje povrede zbog trenja jastuka i kože putnika.

 

 

Šta ako niste vezali pojas?

U vazdušnom jastuku, koji je napravljen od sintetičkog kompozitnog platna, nalaze se i ventilacioni otvori za ispuštanje gasa. Njihova namena je bitna zbog efekta amortizacije – kako putnik ne bi, prilikom kontakta, imao osećaj da je udario glavom u zid.

Okanović je i objasnio proces aktiviranja jastuka tokom saobraćajne nesreće i naveo da će se vazdušni jastuk aktivirati i u slučaju da niste vezali pojas.

- Vazdušni jastuci su projektovani da se prvo naduva, zatim nas pojas polako pušta i spušta na već naduvan jastuk. Ako nemate vezan pojas, krenućete u susret jastuku koji nije do kraja napumpan i on će se napumpati tako što će udariti u vašu glavu. Posledice su povrede i smrt - ispričao je za Alo! sagovornik.

Ističe se da je posebno opasna pozicija sa nogama na prednjoj konzoli. Ukoliko tada dođe do otvaranja jastuka, povrede nogu, kukova i kičme mogu da budu veoma opasne. Isto tako, veoma je opasno ukoliko npr. majka na suvozačkom mestu drži dete u krilu.

Savet stručnjaka i preventiva

Kada kupujete polovan automobil obavezno proverite njihovo stanje, a kada kupujete nov automobil neke manje kategorije, obavezno izdvojte dodatna novčana sredstva kako bi sve buduće putnike zaštitili jastucima.

JESU ZAŠTITA, ALI MOGU BITI I SMRTONOSNI Stručnjak objasnio koliko opasna može da bude aktivacija vazušnog jastuka

Shutterstock

 

Između tela i mesta odakle izlazi jastuk treba da bude najmanje 25 cm za vozača i 35 cm za suvozača. Upravljač nipošto ne držati za krakove ili za vrh, već za obod na tzv. poziciji 10 i 14 sati ili niže.

U kritičnim situacijama ne koristiti sirenu jer može doći do teškog preloma ruke ukoliko dođe do sudara. Suvozači često imaju naviku da u opasnim situacijama refleksno ispruže ruke ka prednjoj konzoli kako bi se zadržali, ali kada se aktivira vazdušni jastuk, posledice mogu da budu više nego ozbiljne.

Rok trajanja vazdušnih jastuka

Dobre vesti su što su se vazdušni jastuci dokazali kao pouzdan uređaj koji ne zahteva previše provera ni popravka. Bitna je redovna provera jastuka koje imate u vozilu i preporučuje se ako se upali njihova lampica na kontrolnoj tabli vašeg automobila.

Kada startujete automobil, pojaviće se lampica za vazdušni jastuk koja će se prvo upaliti i odmah nakon ugasiti. Ako simbol ne zasvetli ili lampica svetli duže vreme, trebalo bi da posetite servis i da izvršite proveru.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading