Punjač za mobilni
printscreen/youtube
Punjač za mobilni

printscreen/youtube

mobilni, Foto: printscreen/youtube

Prema nalazima, objavljenim u časopisu "Indžuri Prevenšn", slanje poruka na pametnim telefonima povezano je sa ugroženom sigurnošću pešaka i višom stopom "potencijalnih nesreća".

"S obzirom na sveprisutnost pametnih telefona, društvenih medija, aplikacija, digitalnog videa i striming muzike, koji su se infiltrirali u većinu aspekata svakodnevnog života, ometan hod i prelazak ulica će biti pitanje bezbednosti na putevima u doglednoj budućnosti", rekli su istraživači sa Univerziteta Kalgari u Kanadi.

U svetu oko 270.000 pešaka pogine svake godine, što predstavlja otprilike petinu svih smrtnih slučajeva u drumskom saobraćaju.

Smanjena pažnja pešaka postalo je prepoznatljivo pitanje sigurnosti jer sve više ljudi koristi pametne telefone ili ručne uređaje dok hodaju i prelaze puteve.

Da bi isprobali potencijalni uticaj na sigurnost na putevima od aktivnosti uređaja, uključujući razgovore telefonom, razmenu tekstualnih poruka, gledanje I ekran i slušanje muzike, istraživači su sproveli niz analiza.

Među 33 relevantne studije objedinili su podaci za 14 (koje su uključivale 872 osobe) i sistematično pregledali podatke iz još osam.

Konkretno su se osvrnuli na: vreme potrebno da se krene ili da se pređe put; propuštene prilike da se pređu sigurno; vreme potrebno za prelazak puta; gledanje levo i desno pre ili tokom prelaska; i sudare sa drugim pešacima i vozilima.

Analiza podataka pokazala je da slušanje muzike nije povezano sa povećanim rizikom od potencijalno štetnog ponašanja pešaka.

Prema istraživačima, razgovor telefonom bio je povezan sa malim porastom vremena potrebnog za početak prelaska puta i malo više propuštenih prilika da se sigurno pređe put.

Tekstovne poruke pokazale su se kao potencijalno najštetnije ponašanje, navodi se u studiji.

Ti pešaci su znatno manje gledali levo i desno, pre ili tokom prelaska puta, i više se sudarali ili imali bliske kontakte sa drugim pešacima ili vozilima.

To je takođe uticalo na vreme potrebno da se pređe neki put i propuštene mogućnosti da se bezbedno pređe, ali u manjoj meri.

Pregled osam studija pokazao je da se procenat ometanih pešaka kreće od 12 do 45% i da je na ponašanje uticalo nekoliko faktora, uključujući pol, doba dana, da li su sami ili u grupi prelazili put i brzinu hodanja.