NOVOSTI IZ SVETA NAUKE Naučnici otkrili čudesan novi mineral u Rusiji

U novoj studiji, istraživači u Rusiji izveštavaju o otkriću neobičnog minerala koji naučnici nikada ranije nisu dokumentovali: primamljive, živopisno plavozelene kristalizovane supstance, koju je tim nazvao petrovit.

vulkan
vulkan, Foto: Shutterstock

Mineral je pronađen u vulkanskom području krajnjeg istoka Rusije, na vrhu vulkana Tolbačik na Kamčatki.

Eruptivna istorija Tolbačika prati se hiljadama godina, ali u skorije vreme izdvajaju se dva značajna događaja: velika erupcija Tolbačikove pukotine 1975–1976 i druga, manja koja se dogodila između 2012–2013.

Sila erupcije tokom prvog događaja pocepala je brojna kupovita brda u vulkanskom kompleksu, otvorivši kamenit teren za koji otkriveno da je bogat naslagama fumarola i nepoznatih minerala koji nikada nisu viđeni bilo gde drugde.

Vulkan Tolbačik stvorio je 130 vrsta minerala koji su ovde prvi put identifikovani, a najnoviji je petrovit, sulfatni mineral u obliku plavih tabelarnih kristala, od kojih mnogi sadrže gasovite elemente.

Kristali
Kristali, Foto: shutterstock

Ovde je proučavan primerak otkriven 2000. godine, koji je povezan sa erupcijom 1975. godine, i čuvan je za kasniju analizu. Ta analiza sada otkriva da ovaj živopisno plavi mineral pokazuje neobična molekularna obeležja koja su retko viđena.

"Atom bakra u kristalnoj strukturi petrovita ima neobičnu i vrlo retku sadržinu od sedam atoma kiseonika ", objašnjava vodeći istraživač i kristalograf Stanislav Filatov sa Univerziteta u Sankt Peterburgu. "Takva sadržina karakteristična je za samo nekoliko jedinjenja, kao i za saranhinait."

Saranhinait, koji je pre nekoliko godina identifikovao drugi tim iz Sankt Peterburga, takođe je otkriven u Tolbačiku – i, poput petrovita, zapanjujuće je obojen sam po sebi.

"Trenutno je najveći problem za ovu upotrebu mala količina prelaznog metala – bakra – u kristalnoj strukturi minerala", kaže Filatov.

Na hemijskom nivou, petrovit predstavlja novu vrstu kristalne strukture, mada ima sličnosti sa saranhinaitom, iz kojeg se može proizvesti, hipotetički.