U-2, obaranje, špijunaža, SAD, SSSR
printscren youtube
U-2, obaranje, špijunaža, SAD, SSSR

printscren youtube

Foto: printscren youtube

To je bio prvi kapitalistički proizvod koji je stekao ulazak na komunističko tržište. ...

U to vreme rivalstvo između dve zemlje bilo je veliko, pa kako je američka kompanija bezalkoholnih pića stala na vrata da izgradi glavno tržište u Rusiji?

Priča o tome kako se Pepsi počeo široko prodavati u Rusiji započela je davne 1959. godine, kada je tadašnji potpredsednik Richard Nikson došao u posetu Sovjetskom Savezu na izložbu u moskovskom parku Sokolniki i sastao se sa sovjetskim liderom Nikitom Hruščovom. Američka nacionalna izložba organizovana je za promociju američke umetnosti, mode, automobila i kapitalizma.

Između ostalog, na izložbi je predstavljena čitava maketa američke kuće ispunjena modernim pogodnostima i uređajima za rekreaciju poput mašine za pranje veša, usisivača i televizora u boji.

"Planirate da nas nadmašite, posebno u proizvodnji robe široke potrošnje. Ako će ovo takmičenje učiniti najbolje za oba naša naroda i za ljude svuda, mora postojati slobodna razmena ideja “, rekao je Nikon Hruščovu. Kasnije je Nikson odveo Hruščova do kabine za izdavanje Pepsija i dao Hruščovu čašu smeđeg, gaziranog, slatkog napitka koji Rus nikada ranije nije okusio.

Štand Pepsi imao je dve različite verzije pića - jednu napravljenu od američke i drugu od ruske vode. Hruščov je izjavio da je onaj napravljen sa ruskom vodom očigledno superioran i "prilično osvežavajući“. Dok je Hruščov pio, insistirao je da njegove ruske kolege oko njega učestvuju u slatkom toniku, a fotografi koji su okruživali malu grupu samo su fotografisali

Nijedna potrošnja na oglašavanje nije mogla doneti Pepsiju toliko publiciteta kakav su donele fotografije kada su objavljene širom Amerike i sovjetske Rusije. Na kraju je Donalda Kendalla (bi je biznismen i politički savetnik i direktor izvršne kompanije Pepsi Cola i izvršni direktor kompanije PepsiCo od 1971. do 1986.) katapultiralo od izvršnog direktora korporacije Pepsi-Cola do izvršnog direktora kompanije 1965.

Nikson koji je Hruščova doveo do fontane Pepsi i Kendall koji je sovjetskom lideru poslužio piće koje izaziva zavisnost, ipak nije bio improvizovan potez. Bila je to Kendelova ideja, pa tako i Pepsijevo učešće na izložbi protiv želja njegovih pretpostavljenih, koji su smatrali da je pokušaj prodaje američkog proizvoda u komunističkoj zemlji rasipanje truda i novca.

Trinaest godina kasnije, 1972. godine, Kendall je postigao ekskluzivni dogovor sa Sovjetskim Savezom i isključio koka-kolu sa komunističkog tržišta. Međutim, došlo je do zastoja - sovjetska valuta bila je bez vrednosti van Unije, jer sovjetska rublja nije funkcionisala kao prava valuta u tržišnoj ekonomiji, već više kao žetoni ili vaučeri preduzeća, jer je vrednost valute određivala vlada a ne tržišnim snagama. Kao rezultat toga, Kendall je morao da koristi alternativni način plaćanja - stari stari sistem razmene.

Odlučeno je da će u zamenu za proizvodnju i prodaju Pepsija u Sovjetskom Savezu, Pepsi dobiti ekskluzivna prava distribucije vodke Stolichnaia u SAD-u. Kompanija bi profitirala samo od prodaje votke u SAD-u. Nije imala nikakve koristi od prodaje Pepsija u Sovjetskom Savezu.

Tržište Pepsija raslo je velikom brzinom i krajem 1980-ih kompanija je imala više od dvadeset punionica u Uniji, a Rusi su pili milijardu komada godišnje - daleko više nego što su Amerikanci pili votku Stolichnaia. Pošto je američko tržište votke bilo ograničeno, Kendall je počeo da traži druge sovjetske proizvode koje bi nabavljao u zamenu za Pepsi.

Da li ste znali ovo?

 

Šta je sa otkazanim ratnim brodovima? predložio je Sovjetski Savez.

Tako je 1989. Kendall potpisao novi sporazum, prema kojem bi Sovjeti prebacili u PepsiCo čitavu armadu koja se sastojala od 17 podmornica, krstarica, fregata i razarač. Neki su se šalili da je u tom trenutku Pepsi posedovao šestu najveću mornaricu na svetu. Naprotiv, ova plovila jedva da su bila dostojna mora. Pepsi ih je brzo prodao za otpad. Svaka podmornica donela im je 150.000 dolara.

"Razoružujemo Sovjetski Savez brže od vas“, Kendall je jednom rekao Brentu Scovcroftu, predsedniku Georgeu H.V. Bušov savetnik za nacionalnu bezbednost.

Sledeće godine, PepsiCo je potpisao još veći ugovor sa Sovjetskim Savezom, u iznosu od 3 milijarde USD soda. Kao plaćanje, Sovjetski Savez bi izgradio najmanje 10 brodova, uglavnom tankera za naftu, koje bi PepsiCo prodao ili dao u zakup na međunarodnom tržištu. Dogovor bi udvostručio prodaju PepsiCo-ovog slatkog pića u Rusiji na skoro milijardu dolara. Godinu dana kasnije, Sovjetski Savez se raspao i dogovor je ipak propao.

Rusija je i dalje drugo najveće tržište Pepsija izvan Sjedinjenih Država, ali većina Rusa danas radije pije Coca-Colu. Pepsi ima tržišni udeo od samo 18 procenata (od 2013. godine), u poređenju sa rivalom Coca-Colom koja drži dvostruko više. Pepsi sada prodaje manje od mnogih domaćih pića.

Bonus video

SLAVICA ĆUKTERAŠ EKSKLUZIVNO ZA ALO!

Naša preporuka