zimske gume
shutterstock
zimske gume

shutterstock

zimske gume, Foto: shutterstock

Zimsko vreme ima svoja pravila kada vožnja u pitanju. I pored toga što temperature u Srbiji još uvek nisu izuzetno niske, pravila zimske vožnje treba znati kako biste bili spremni za vožnju po snegu, poledici i mrazu.

10 saveta za bezbednu zimsku vožnju:

1. Ukoliko je sneg napadao na automobil prvo ga treba očistiti. Savetuje se potpuno čišćenje, jer ukoliko sneg ostane na vozilu njegove ivice postaju manje vidljive što može da dovde do loše procena rastojanja vašeg vozila u odnosu na ostale učesnik u saobraćaju.

2. Obavezno proverite u kakvom stanju su brisaci. Ukoliko su zaleđeni, obavezno ih odledite ih pre polaska.

3. Obavezno uklonite sav sneg sa farova i zadnjih svetala, pa proverite sva svetla. Zimi je mnogo važnije sa srednja svetra držite stalno uključena, pošto će tako vaše vozilo savakako biti mnogo uočljivije u saobraćaju.

4. Uprkos ustaljenom mišljenu, zimi nije preporučljivo stajati na parkingu sa upaljenim motorom i čekati da se on ugreje. Tako se troši više goriva, podmazivanje motora je slabije, a dolazi do većeg habanja pokretnih delova motora. Zato upalite motor i polako krenite. Važno je da ne preterujete sa gasom, već da vozite polako dok motor ne dostigne radnu temeperaturu.

5. Tokom zimske vožnje treba izbegavati nagle pokrete volana, jer to po klizavom kolovozu može predstavljatu veliku opasnost. Sve manevre treba obavljati pažljivo i prilagoditi ih uslovima na putu.

6. Prilikom isparkiravanja ili vožnje kroz manju ulicu do izlaska na glavnu saobraćajnicu, ukoliko je kolovoz klizav, treba voziti polako i pažljivo, i pogledati da li na kolovozu ispred postoji povšina koja je manje zaleđena i koja točkovima može da pruži bolji kontakt sa podlogom. U takvoj situaciji može se prići sasvim uz desnu ivicu kolovoza, pošto je to površina koja je vrlo verovatno manje klizava, pa potom polako dodavati gas.

7. Za vožnju po klizavom kolovozu važe drugačija pravila nego po suvoj podlozi, što znači da ovde preveliki broj obrtaja motora izaziva suprotan efekat i dovodi do proklizavanja pogonskih točkova. Zato za ubrzavanje u svakom stepenu prenosa treba koristiti najviše trećinu gasa, odnosno najviše trećinu maksimalno dozvoljenih obrtaja motora. Zato u viši stepen prenosa menjač treba prebaciti što pre.

8. Po klizavom putu se veoma lako gubi kontrola nad vozilom, pa je zato neophodno da pokreti upravljačem ne budu nagli – već postepteni i pravovremeni. Naglim okretanjem upravljača lako se gubi kontrola nad vozilom. Ako auto počne da proklizava po kolovozu, neophodno je volan okrenuti u istu stranu (ako zadnji kraj počne da se zanosi u desno, volan treba okrenuti u desnu stranu).

9. Ako, u prethodno opisanoj situaciji, dođe do proklizavanja ili zanošenja automobila, nipošto ne treba koristiti kočnice! Kočenje je dozvoljeno samo u krajnjoj nuždi, a u slučaju da automobil sam nastavlja da ide pravo u krivini, dodatno okretanje točkova će ih samo još više blokirati. U takvoj situaciji, upravljač i prednje točkove treba okrenuti u suprotnom smeru od krivine, kako bi se točkovi poravnali i što pre počeli ponovo da se okreću.

Iz opisane situacije sledi da je potrebno smanjiti brzinu znatno pre skretanja ili raskrsnice. Dakle, zimi treba potpuno izbegavati upotrebu kočnica prilikom skretanja. Treba polako smanjivati brzinu, skrenuti, pa potom polako ponovo ubrzavati.

10. Upotrebu kočnica treba izbegavati i prilikom zaustavljanja, odnosno i ovde treba koristiti efekat kočenja motorom. Dakle, prvo “motorom” smanjiti brzinu, a potom, pažljivo i bez naglih pokreta, kočnicom zaustaviti vozilo. Ukoliko vozač oseti da točkovi blokiraju, treba da smanji pritisak na kočnicu.

Pročitajte još: