NAUČNICI OTKRILI:  Nova studija pokazala kako korona virus uništava pluća!
EPA

Odavno znamo kakvu štetu težak oblik covida-19 može naneti plućima, ali tačni razlozi tih promena još se proučavaju. Studijom, koja bi mogla pomoći boljem lečenju zaraženih koronavirusom, naučnici u Nemačkoj pokazali su da je covid-19 često praćen teškim ožiljcima na plućnom tkivu.

Tim naučnika na čelu s Leifom-Erikom Sanderom u bolnici Charite u Berlinu kaže da otkazivanje pluća možda nije uzrokovano samim množenjem virusa, već odgovorom imunog sistema tela, među ostalim.

Njihovi zaključci, objavljeni u naučnom časopisu Cell, sugeriraju da virus Sars-CoV-2 uzrokuje da 'stanice čistači' imunog sistema pokrenu stvaranje ožiljaka koji u završnici oštećuju pluća. T

akva reakcija imunog sustava znači da pacijenti s covidom-19 moraju biti vrlo dugo na kiseoniku ili čak moraju biti ventilirani pomoću veštačkih pluća (ECMO). Ako je slučaj covida-19 težak pacijent će vrlo moguće razviti akutni respiratorni distres sindrom (ARDS).

U svojoj studiji naučnici predvođeni Sanderom došli su do zaključka da plućno tkivo pacijenata postaje ožiljno promenjeno, zadebljano i neelastično.

Vrlo slični procesi se javljaju u idiopatskoj plućnoj fibrozi, ranije neizlečivom obliku  promena ožiljka na plućima.Naučnici su prvo pod mikroskopom pregledali plućno tkivo pacijenata preminulih od covida-19 i pronašli karakteristične značajno teške fibroze.

"Gotovo svi pogođeni pacijenti imali su opsežno oštećenje tkiva. Većina alveola je uništena, a zidovi alveola su pokazali visoki stupanj zadebljanja. Takođe smo svagde pronašli naslage kolagena, glavne komponente ožiljnog tkiva", rekao je Peter Bur s Instituta za patologiju na Univerzitetu RWTH Aachen.

Zakazivanje pluća po pravilu se ne razvija do dve tri nedelje nakon pojave prvih simptoma, objasnio je Sander. "To sugeriše da otkazivanje pluća nije uzrokovano nekontroliranom replikacijom virusa, već sekundarnim odgovorima domaćina, uključujući one koji uključuju imuni sustav.

"Tim je potom pregledao imunosne stanice u plućima teško bolesnih ili preminulih pacijenata s covidom-19. Otkrili su da se u plućima obolelih pacijenata skupljaju makrofagi - imune stanice koje uklanjaju patogene i stanični otpad, ali sudeluju i u isceljenju rana. U teškim slučajevima covida-19, čini se da dolaze u kontakt s određenim stanicama vezivnog tkiva i tada se snažno razmnožavaju i stvaraju velike količine kolagena. Naknadna istraživanja na staničnim kulturama sugerišu  da virus Sars-CoV-2 izaziva pogrešnu reakciju makrofaga. Virusi gripe, s druge strane, to ne izazivaju.

"Naši podaci stoga pokazuju paralele između covida-19 i idiopatske plućne fibroze", rekao je Antoine-Emmanuel Saliba s istraživačkog instituta Helmholtz u njemačkom gradu Wuerzburgu.

"To može objasniti zašto su neki od faktora rizika za covid-19 također čimbenici rizika za idiopatsku plućnu fibrozu. Ti faktori obuhvataju neka zdravstvena stanja, pušenje, muški pol i starije od 60 godina.

"Za razliku od idiopatske plućne fibroze, čiji je uzrok nepoznat, ožiljci kod pacijenata s covidom-19 mogu se povući, makar delom, kažu naučnici.

Tokom oporavka od bolesti, zadebljanja i ožiljci se barem delomično povuku. Detaljnije istraživanje procesa regresije ožiljaka na tkivu moglo bi pridoneti razvoju mogućih lečenja za obe bolesti ili sprečavanju nastanka ožiljaka od samog početka.