DO MENADŽERSKIH POZICIJA Srpski model dualnog obrazovanja uspešno se sprovodi i ubrzano razvija
Foto: Alo!

 

U Austriji, dualno obrazovanje nudi mnoge karijerne mogućnosti - čak je 24 odsto menadžera i oko procenta 32 procenta samostalnih preduzuetnika završilo ovaj vid edukacije!

Barbara Vilfinger, stručnjak za dualno obrazovanje u Privrednoj komori Austrije,  ističe da je u austrijskim kompanijama put od dualnog obrazovanja do korporativnog upravljanja veoma realan i često se javlja u praksi. Menadžeri koji su završili dualno obrazovanje vrlo su upoznati sa suštinom poslovanja i mogu bolje razumeti procese i samim tim ih unaprediti, dodaje Vilfinger.

DO MENADŽERSKIH POZICIJA Srpski model dualnog obrazovanja uspešno se sprovodi i ubrzano razvija

Foto: Alo!

 

Srpski model dualnog obrazovanja, po njenim rečima, uspešno se sprovodi i ubrzano razvija i ako nastavi ovim tempom, velike su šanse da se ostvare svi benefiti kao u Austriji. 

 „Funkcionalni sistem dualnog obrazovanja ponekad može biti bitan faktor za podsticanje ulaganja stranih kompanija. Pored dostupnosti stručnog kadra, takođe je presudan i stepen stručnog znanja  - povratne informacije austrijskih kompanija u Srbiji to potvrđuju. U godišnjim anketiranjima austrijskih podružnica u Srbiji, tema kvalifikovanih kadrova u smislu njihove  dostupnosti i stručnog znanja postaje sve važnija. Tajna uspeha dualnog obrazovanja leži između ostalog u dobroj interakciji obrazovanja i privrede“, navodi predstavnica austrijske privredne komore.

Privreda daje svoje predloge

Po dualnom modelu, koje čini pet procenata celokupnog srednjeg stručnog obrazovanja u Srbiji, školuje se 8.000 učenika, u 150 škola i u 700 kompanija. Najatraktivniji su profili bravar-zavarivač, industrijski mehaničar, tehničar mehatronike, tehničar za kompjutersko upravlјanje (CNC) mašina i modni krojač. Traženi su i trgovci, ugostiteljski profili kuvar i konobar, mehaničari motornih vozila, posebno od strane malih servisa. Kompanije zainteresovane da se uklјuče u dualno obrazovanje u sledećoj školskoj godini mogu da se prijave do 30. novembra. U školskoj 2022/2023. godini u planu je i sedam novih obrazovnih profila po dualnom modelu - elektrotehničar telekomunikacija, rukovalac polјoprivredne mehanizacije, kulinarski tehničar, vodoinstalater, tehničar industrijske robotike, galanterista i izrađivač hemijskih proizvoda. Đaci koji žele da se školuju po dualnom modelu moći će da biraju neki od za sada utvrdjenih 60 dualnih obrazovnih profila, očekujemo da ih bude i više, s obzirom na to da ovih dana sa privrednicima razgovaramo o njihovim potrebama za kadrovima i mogućnosti da se uključe u dualno obrazovanje. Do sada, najviše kompanija koje su podržale dualni model je iz sektora metalske i elektro industrije, objašnjava Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju, dualno obrazovanje i obrazovne politike PKS.

DO MENADŽERSKIH POZICIJA Srpski model dualnog obrazovanja uspešno se sprovodi i ubrzano razvija

Foto: Alo!

 

Privredna komora Austrije uključena je u obuku kao važan igrač koji je zakonski odgovoran za celokupnu administraciju obuke učenika uključujući i stručni završni ispit, nudi kompanijama usluge koje podržavaju njihovu obuku i zastupa njihove interese. Privredna komora Srbije je takođe uspešno preuzela mnoge aktivnosti u ovom smislu, dodaje Vilfinger. Po ugledu na najpoznatije i najuspešnije evropske sisteme dualnog obrazovanja, kao što su austrijski i nemački, Srbija je kao prva država u regionu usvojila Zakon o dualnom obrazovanju 2017. godine, čija je puna primena počela 1. septembra 2019. godine.

 

Školarcima dati mogućnost proširenog programa karijerne orijentacije

Zajedno sa Privrednom komorom Srbije i Zavodom za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja, poslednjih godina smo intenzivno radili na primeni Zakona o dualnom obrazovanju u Srbiji. Visoko učešće učenika, preduzeća i škola pokazuje prve uspehe. Iskustva kompanija, škola i posebno učenika u prvih nekoliko godina takođe pokazuju buduća polja na kojima će se delovati, a to su da školarcima treba dati mogućnost proširenog programa karijerne orijentacije i probne dane u kompanijama kako bi se bolje upoznali sa svojim kapacitetima, talentima i interesovanjima pre izbora karijere. Poboljšanja u procesu lakšeg poklapanja želja učenika i kompanija su takođe važna, objašnjava Vilfinger.

Ističe da su potrebna dobra rešenja kako bi se čak i malim kompanijama omogućilo aktivno učešće u dualnom obrazovanju. Učenje kroz rad - recept za uspeh dualnog obrazovanja, treba dalje razvijati i proširivati - dužim trajanjem obuke u preduzeću i fleksibilošću. Naravno, školama, kao centralnim partnerima, takođe je potrebna snažna podrška u ovom procesu, poručuje Barbara Vilfinger.

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading