EVO KADA ZASTAREVAJU DUGOVI ZA RAČUNE Isto pravilo važi za sve usluge - struju, kablovsku, mobilni i parking
Foto: Pixabay

Zakon o obligacionim odnosima reguliše sva dugovanja za komunalije tako da zastarevaju nakon 12 meseci od nastanka duga, tj. datuma na računu.

Posle tog roka, trgovac ima pravo da tuži korisnika usluge koji, da bi izbegao naplatu duga, može da se pozove na rok zastarelosti. Za koje sve usluge važi ovaj rok?

"Jednogodišnji rok zastarevanja odnosi se na komunalne usluge i srodne delatnosti. To su sve usluge od opšteg ekonomskog interesa - struja, voda, telefon, kablovska, parking servis.Znači, sve one usluge koje čak ne moraju da budu pružane od trgovaca koji predstavljaju javna komunalna preduzeća, nego i one u koje spadaju privatne kompanije poput mobilnih i kablovskih operatera. Sve to spada u jednogodišnji rok zastarelosti", kaže Dejan Gavrilović, predsednik udruženja "Efektiva" koje se bavi zaštitom prava potrošača za portal "Biznis.rs".

EVO KAKO DO 100+100 EVRA OD DRŽAVE Imate još tri dana za prijavu!

Prodavac usluge može da tuži dužnika i nakon na primer pet godina, ali je pravo potrošača da se pozove na zastarelost, kaže Gavrilović i dodaje da, ako se portrošač ne pozove na zastarelost, dug ponovo postaje važeći i trgovac ima pravo da ga naplati, preko izvršitelja.

"Problem je što neki mobilni operateri, odnosno njihovi pravni zastupnici, pokušavaju da obmanu dužnike iako je prošlo godinu dana. Dug zastareva posle godinu dana i to je jedina istina. Svaki potrošač je dužan da u roku izjavi prigovor zastarelosti i takav postupak bi na sudu kasnije bio obustavljen", objašnjava Gavrilović.

U ovom udruženju potrošača navode da se potrošači masovno žale da pojedini trgovci uslugama fiksne i mobilne telefonije preko svojih punomoćnika pokušavaju naplatu davno zastarelih potraživanja, uz tvrdnju da se na ove usluge, navodno, ne primenjuje član 378 Zakona o obligacionim odnosima (ZOO), koji predviđa jednogodišnji rok zastarelosti za komunalne usluge, struju i telefoniju, već se, za pravna lica, primenjuje član 374 ZOO koji predviđa trogodišnji rok zastarelosti, a za fizička lica, član 371 ZOO koji predviđa opšti, desetogodišnji rok zastarelosti.

Razlika u primeni roka zastarelosti postoji samo kod komunalnih usluga, koja se podvode pod član 378 stav 1 ovog Zakona, a taj stav se odnosi isključivo na domaćinstva, ne i na pravna lica. Tako se na fizička lica primenjuje jednogodišnji rok zastarelosti, a na pravna lica rok zastarelosti od tri godine.

Treba li čuvati račune?

Potrošač nije legalno obavezan da čuva prispele račune i kopije uplatnica, ali u slučaju mogućeg spora to može da predstavlja problem, stoga u ovom udruženju savetuju potrošačima da čuvaju pristigle račune.

STIŽE JOŠ PARA OD DRŽAVE Na račune građana Srbije leže 20.000 dinara!

“S obzirom na to da se često dešavaju situacije da neki trgovac potražuje od potrošača nešto za šta on tvrdi da je plaćeno, a nije sačuvao uplatnicu i to ne može da dokaže, jedini dokaz u takvoj situaciji je evidencija trgovca. Trgovac to može da lažira, može doći i do kvara u sistemu, pa da se pojavi neki dug koji je stvarno plaćen, a potrošač to ne može da dokaže i onda će da izgubi spor ili će morati ponovo da plati. Zato je savet potrošačima da čuvaju dokaze. To ne mora da bude uplatnica, dovoljan je i račun za struju, telefon, na kom je naznačeno da nema prethodnog dugovanja. Svaki takav račun je dokaz da su za prethodni mesec obaveze plaćene”, kaže Gavrilović.

BONUS VIDEO

 

Komentari (6)

Loading
Luigi

28.01.2022 16:18

Kako da stavimo prigovor kad tek na penzionom čeku vidiš da je neko skinuo sa računa pare pa kad se raspitaš vidiš dug za info stan iz 2004 god.

Ja

28.01.2022 17:16

Nista nezastareva ako si duzan drzavi...tu su izvrsitelji sa kamatama na kamate i nagradom za izvrsenja.Ljudi neslusajte bajke.....

Ja

28.01.2022 17:17

DRZAVI NIKO NIJE OSTAO DUZAN...DOBRA SALA.

Madmax

28.01.2022 23:47

Zato javni izvršitelji rešavaju problem.Mesec dana nisi nešto platio i odma kuc kuc,mi smo došli u vezi dugovanja.To možda u nekim slučajevima i može da prodje.Ali kad si dužan državi,vrlo brzo se to rešava

Tanja

29.01.2022 22:33

Telekomu sam zbog preseljenja otkazala usluge 2018 ali su nastavili da šalju racune. Nakon prigovora stornirali su racune za prethodnih 12 meseci a za ostale sam dobila opomenu pred udruženje od njihovog advokata. I naravno advokat tvrdi da nije zastarelo i poziva se na taj clan 378.