pumpa
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock


Od 2027. godine, evropska trgovina emisijama CO₂ donosi značajne promene koje će direktno uticati na privatna domaćinstva, posebno prilikom grejanja ili vožnje automobilima. Do sada je fiksna cena po toni CO₂, koju je određivala nemačka država, iznosila 55 evra, a njen cilj je bio da podstakne smanjenje upotrebe fosilnih goriva i prelazak na ekološki prihvatljivije izvore energije. Međutim, od 2027. godine, uvodi se tržišno vođena evropska trgovina sertifikatima za emisije, što će značiti da kompanije koje se bave prodajom fosilnih goriva, poput distributera nafte i gasa, moraju kupovati sertifikate za štetne emisije koje proizvode.

Prvi put je od 6. maja 2025. pokrenuta terminska berza za nove sertifikate CO₂, gde se trguje ugovorima koji se ispunjavaju u budućnosti, odnosno od 2027. godine. Na ovoj berzi cene se određuju unapred, ali se isporuka sertifikata realizuje dve godine kasnije, što stvara određene rizike, ali i mogućnost zaštite od skokova cena. Prvog dana trgovanja, procenjena cena po toni CO₂ iznosila je 73 evra, što je znatno više od trenutne cene u Nemačkoj. Ovaj podatak može značiti da će gorivo od 2027. godine poskupeti, sa procenjenim poskupljenjem od oko 18 centi po litru benzina.

Prognoze o daljem poskupljenju

Iako je početna cena od 73 evra samo indikativna, ona se poklapa sa raznim prognozama koje predviđaju da bi cene CO₂ mogle dostići između 100 i 300 evra po toni do 2030. godine. Prema izjavama stručnjaka, kao što su Stefan Gervens iz ADAC-a i Ahim Vambah iz Centra za evropska ekonomska istraživanja, moguće je da ćemo se suočiti sa poskupljenjem od 35 do 60 centi po litru benzina. 

Vlada kancelara Fridriha Merca (CDU) podržava ovu inicijativu, a deo prihoda od trgovine emisijama koristiće se za smanjenje cene električne energije umesto za dodelu "klimatskog novca". Takođe, uvedene su olakšice u vidu povećane naknade za putovanje na posao, ali za ostale potrošače važi pravilo da će oni koji koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem i grejanje na gas plaćati više.

Početna cena od 73 evra po toni CO₂ može se smatrati signalom za buduće promene na tržištu. Ukoliko se očekivanja potrošača ostvare, fosilna goriva će postati znatno skuplja, što će uticati na budžete mnogih domaćinstava. Evropska unija ima mogućnost da odloži početak sistema, ali se ne očekuje da će do toga doći. Ova situacija ukazuje na sveprisutan trend prelaska ka održivijim izvorima energije, ali i na izazove koje će doneti.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading