EU MENJA PRAVILA: "Veoma štetno za putnike" (FOTO)
U Briselu se razmatraju predlozi za ublažavanje pravila o nadoknadi za kašnjenje putničkih letova. Trenutni propis, poznat kao EU261, pruža putnicima nadoknadu i podršku ako njihovo putovanje ne ide po planu.
"O reviziji ovih pravila se povremeno razgovara od 2013. godine, a ta tema je ponovo pokrenuta ove nedelje jer je Brisel ponovo pod pritiskom avio-kompanija i lobističkih grupa", piše Euronews.
Prema novom predlogu Poljske, koja trenutno predsedava Savetom Evropske unije, glavna promena se tiče tačnosti letova. Putnici sada imaju pravo na odštetu ako im let kasni tri sata, a novi predlog koji se razmatra povećao bi taj prag na najmanje pet sati.
"Ove promene bi bile veoma štetne za putnike", upozorava Kobi Benson, advokat za nadoknadu kašnjenja leta u kompaniji Bott & Co, napominjući da trenutni tročasovni prag podstiče avio-kompanije da budu tačnije.
"Ako bi se prag povećao na pet sati, avio-kompanije se ne bi suočile sa kaznom za ova duga kašnjenja i samim tim bi se povećale neprijatnosti za putnike", dodao je on.
Šta je EU261 i kako štiti putnike?
Uredba (EZ) br. 261/2004, poznatija kao EU261, je propis Evropske unije koji utvrđuje prava putnika u vazdušnom saobraćaju u slučajevima kašnjenja, otkazivanja i odbijanja ukrcavanja. Ona osigurava da putnici imaju pravo na kompenzaciju, pomoć i nadoknadu troškova kada im plan putovanja pođe po zlu. EU261 se primenjuje na sve letove koji polaze sa aerodroma EU, bez obzira na sedište prevoznika, kao i na letove koji dolaze na aerodrome EU ako ih obavlja avio-kompanija EU. Ne pokriva letove za Evropu avio-prevoznika van EU ili neevropske letove sa presedanjem u Evropi.
Uredba obuhvata sve zemlje članice EU, kao i Island, Norvešku i Švajcarsku. Ujedinjeno Kraljevstvo je usvojilo iste kriterijume nadoknade, sa zakonom pod nazivom UK261.
Aktuelna prava putnika
Trenutno, putnici imaju pravo na odštetu ako:
- kasni više od tri sata
- let je otkazan u roku od 14 dana od polaska
- odbijen im je ukrcavanje jer je let bio prebukiran
Naknada se ne isplaćuje za "vanredne okolnosti", koje uključuju ekstremne vremenske uslove, ograničenja kontrole letenja, štrajkove koji ne uključuju osoblje avio-kompanije i političku nestabilnost.
Visina naknade zavisi od dužine kašnjenja i udaljenosti leta.
Maksimalni iznos koji se u svakom slučaju može isplatiti je 600 evra. Prema kompaniji za kompenzaciju letova Skycop, gotovo dva odsto polazaka sa aerodroma EU značajno su odloženi ili otkazani 2024. godine. Između juna i avgusta, najprometnijih meseci putovanja, više od 60.000 letova je bilo predmet kompenzacije. Skycop procenjuje da je ukupan iznos odštete za putnike oko dve milijarde evra.
Predložene izmene
Izmene o kojima se sada razgovara su iste one koje su predložene 2013. godine. To uključuje uvođenje strukturiranog sistema kompenzacije kašnjenja, pomerajući se sa trenutnog praga od tri sata na:
- pet sati za kratke letove
- devet sati za srednje udaljenosti
- 12 časova za najduže letove
"Takva revizija bi značajno oslabila prava putnika povećanjem pragova naknada", upozorava Rajnhold Šranc, šef Evropskog potrošačkog centra u Austriji.
"Ovo bi dovelo do situacije da skoro 85 odsto pogođenih putnika više ne bi imalo pravo na odštetu jer većina prijavljenih kašnjenja pada između dva i četiri sata“, piše Euronews.
Suprotstavljeni argumenti
Airlines4Europe, asocijacija avio-kompanija, koja predstavlja 70 odsto evropskog vazdušnog saobraćaja, tvrdi da bi produženje praga kašnjenja leta na pet sati zapravo dovelo do toga da više putnika stigne na svoja odredišta.
Oni tvrde da bi to "delovalo kao snažan podsticaj za avio-kompanije da reše sva moguća kašnjenja pre nego što dostignu prag" i izbegnu otkazivanje letova.
Dok Šranc upozorava da bi putnici mogli da se suoče sa povećanim kašnjenjima ako se zaštite oslabe:
"Pošto naknada za otkazivanje ostaje bez obzira na dužinu kašnjenja, avio-kompanije mogu biti podstaknute da odlažu letove umesto da ih otkažu, kako bi izbegle plaćanje kompenzacije. Istovremeno, dok avio-kompanije lobiraju, stvarna novčana vrednost isplata se smanjuje jer se iznosi plaćeni po EU261 nisu menjali dve decenije. AirAdvisor, kompanija za kompenzaciju letova, ističe da su reforme EU261 potrebne da bi se održala njegova vrednost za potrošače. Naknade EU261 stagniraju dve decenije, a inflacija im je smanjila vrednost", naglašava Anton Radčenko, generalni direktor AirAdvisora.
"Ukoliko regulatori EU ne prilagode ove stope, neće uspeti da podstaknu avio-kompanije ili obezbede značajnu nadoknadu putnicima.
Mnoge avio-kompanije se u potpunosti protive EU261, posebno niskotarifni i kratkoročni operateri.
S obzirom na to da putnici plaćaju samo 20 evra za, recimo, let Rianair-a, avio-kompanija bi mogla biti ozbiljno ugrožena ako desetine ljudi traže odštetu za kašnjenje.
Međunarodna asocijacija za vazdušni transport (IATA) već dugo poziva na reviziju pravila.
"Oni su u neredu", tvrdi izvršni direktor Vili Valsš.
"Oni koštaju avio-kompanije pet milijardi evra godišnje i ne čine ništa kako bi poboljšali neke od najlošijih delova sistema vazduhoplovstva ili poboljšali iskustvo letenja", dodao je on.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)