Aleksandar Vučić i Siniša Mali Sofija metro
Tanjug/Dragan Kujundžić
Aleksandar Vučić i Siniša Mali Sofija metro

Tanjug/Dragan Kujundžić

Metro, Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić

Ako svi budu poštovali zacrtane rokove, prve kilometre metroa počećemo da probijamo krajem 2020, tvrdi Goran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda. Mesto na kome bi prvi radovi trebalo da počnu je Makiško polje gde će početi gradnja depoa za metro i ulaznog portala za mašinu krticu. Prva linija moći će da se završi za četiri i po godine jer Pauer Čajna gradi 30 kilometara metroa za pet godina ako gledamo iskustvo ove kompanije iz Kine, ukazuje Vesić.

Popodne na Savi

Alo.rs

- Precizirani su svi predstojeći koraci i rokovi. Sledi javna nabavka za geološke radove za prvu fazu prve linije metroa od Železnika do Ade Huje, kao i Studija o zaštiti životne sredine. Treba da raspišemo i konkurs za tehničkog konsultanta koji će nas pratiti kroz ceo posao jer niko u našoj zemlji, računajući grad i državu, nema iskustva u izgradnji metroa. Grad je predložio izmene Zakona o železnici i Zakona o bezbednosti u železničkom saobraćaju. U sadašnjim zakonima naše zemlje metro ne postoji tako da su izmene neophodne kako bi država donosila podzakonske akte, standarde i norme – navodi Vesić u razgovoru za „Politiku”.

Prethodna studija izvodljivosti sa generalnim projektom o prve dve linije metroa, koju je uradio francuski „Ežis” predvidela je prvu liniju od Železnika do Mirijeva, a drugu od Železničke stanice „Zemun” do Mirijeva. Buduće trase prvih linija metroa, kako naglašava Vesić, odlučili su isključivo brojevi i detaljne stručne analize.

PROČITAJ JOŠ:

- Prvi i najvažniji pokazatelj je brojanje putnika. Najveći broj njih je između Banovog brda i Mostarske petlje, skoro 10.000 njih u vršnom satu. Kod sajma trenutno imamo 120 autobusa po satu. Tamo ništa ne bismo dobili uvođenjem novih autobusa, samo bi se dodatno usporio saobraćaj. Eksploataciona brzina autobusa je već pala u Beogradu sa 15 na 13 kilometara na sat, a i primedbe putnika na kvalitet prevoza najviše se odnose na deonicu od sajma do Mostara i taj problem moramo da rešimo – napominje Vesić. On je dodao da mu je žao što je ovih dana u javnosti bilo političke polemike oko angažovanja kompanije Ežis.

Goran Vesić

Printscreen

Goran Vesić, Foto: Printscreen

-Ežis je angažovan na osnovu međudržavnog sporazuma Francuske i Srbije a prvi ugovor sa Ežisom potpisao je tadašnji gradonačelnik Dragan Đilas u junu 2012. godine. Kasnije je potpisan još jedan ugovor, na osnovu istog međudržavnog sporazuma, sa Ežisom od strane gradonačelnika Siniše Malog. U oba slučaja iza ovih sporazuma stala je Vlada jer je u pitanju međudržavni aranžman-rekao je Vesić.

Druga stvar je bila gde bi bilo najbolje i najisplativije da se gradi depo za metro. Kako kaže Vesić, to su mogli da budu ili Makiško polje ili Ada Huja.

- Jeftinije je i povoljnije uz sadašnju ranžirnu stanicu na Makišu nego uz zemljište pored Dunava, čija će atraktivnost da poraste kada metro tamo dođe. Gledalo se i da depo bude gde je jeftinije. Na Makišu imamo dosta zemljišta i to nam omogućuje da napravimo kvalitetan i funkcionalan depo - ocenjuje Vesić. On je dodao da je recimo na osnovu idejnog projekat za prvu liniju metroa dužine 15 km od kojih je trebalo 8 km da bude pod zemljom depo trebao da bude na Novom Beogradu gde je sada tramvajski depo a da bi kompozicije stizale do depoa trebalo je da bude urađeno 3.5 km šina koje bi služile samo za to!? - Toga sada nema, depo će biti na početku prve linije a tadašnja prva linija je postala sada druga jer je brojanje saobraćaja u međuvremenu pokazalo da Grad ima drugačije potrebe. Meni je neverovatno da su naši prethodnici uopšte razmišljali o tome gde treba da idu linije metroa a da nisu radili stručne analize- kazao je Vesić.

Jedan od razloga da prva linija metroa krene iz Makiša je i što će tamo biti izgrađen i autobuski terminus. Tu će da se zaustavljaju autobusi iz pravca Sremčice, Železnika i Obrenovca.

-  Na početnoj stanici biće i presedačka tačka na BG voz, na buduću liniju gradske železnice od Makiša do Ade Huje, a imaćemo i sistem „park end rajd” za 1.000 vozila. Parkiranje će biti po simboličnoj ceni ako se posle toga overe karte u metrou – ističe Vesić dodajući da će gradnja metroa i unapređenje javnog prevoza na ovom potezu doprineti i razvoju prostora oko Makiša.

Na trasi prve deonice metroa od Železnika do Ade Huje biće uređene još tri presedačke tačke.

- Na stanici na Adi Huji završavaće linija BG voza koja polazi iz pravca Makiša, a tu će isto kao na Makišu, biti autobuski terminus gde će okretati veliki broj autobusa iz različitih pravaca, kao i „park end rajd” sistem. Odatle će se autobuskim vezama metro povezati sa Karaburmom, Višnjicom, Mirijevom, dok do njega ne izgradimo metro. Presedačku tačku sa BG vozom imaćemo kod sajma, ali i kod Pančevačkog mosta. Sve presedačke tačke biće udaljene najviše do 100 metara, a negde će biti i baš stanica do stanice. Time dajemo prvoj liniji veću funkcionalnost u startu – kaže Vesić.