Tastei na pešačkom prelazu
Dejan Briza
Tastei na pešačkom prelazu

Dejan Briza

Tasteri na pešačkom prelazu, Foto: Dejan Briza

U američkim medijima nedavno su objavljeni rezultati istraživanja povezanog s funkcionisanjem tastera na pešačkim prelazima. Tom prilikom, potvrđeno je mišljenje mnogih da tasteri imaju placebo efekat, odnosno da njihova upotreba nema uticaj na tok saobraćaja, već samo na korisnika, koji ima osećaj da kontroliše situaciju.

Pročitajte još:

Britanski novinari, međutim, utvrdili su da je u toj zemlji situacija ipak drugačija. Tasteri imaju svoju funkciju noću, kada je saobraćaj rasterećeniji, i to od ponoći do sedam sati ujutru.

„Alo!“ je istraživao kakva je situacija u Beogradu i obratio se nadležnim institucijama, kako bi utvrdio da li i kako rade tasteri.
Kako saznajemo u Sekretarijatu za saobraćaj, na ulicama prestonice postavljeno je 350 tastera za najavu pešaka i oni ne utiču direktno na funkcionisanje semafora, odnosno na protok saobraćaja.

Preporučujemo i ovo:

- Tasteri za najavu pešaka samo su deo sistema i oni kao uređaji ne upravljaju procesom rada semafora. Tasteri samo prosleđuju signale s pojedinih pešačkih prelaza u smislu da je na nekom od njih izvršena najava pešaka - kažu u tom sekretarijatu.

Dodatne informacije

Na pojedinim lokacija u prestonici upotreba tastera je obavezna.

- Ukoliko izostane najava pešaka, a sistem je konfigurisan tako da zahteva registrovanje najave da bi pešak bio opslužen, neće doći do reakcije. Da bi se pešacima stavilo do znanja da je najava na tasteru neophodna, Sekretarijat za saobraćaj započeće sa postavljanjem dodatnih informacionih tabli, namenjenih pešacima, kojima se plasira dodatna informacija da je najava na tasteru neophodna - kažu u sekretarijatu.

 

Pošto tasteri pošalju informaciju da na prelazu postoje pešaci, ona ulazi u sistem, koji prikuplja podatke svih ostalih prelaza i ukršta ih s podacima o količini saobraćaja u tom trenutku. Dakle, taster može uticati da se vreme čekanja na semaforu skrati, ukoliko to dozvoljava protok saobraćaja.
- Na lokacijama s nižim intenzitetom tokova vozila ili u zonama škola, nakon aktiviranja tastera, može se značajno smanjiti period čekanja pešaka. To, međutim, nije prihvatljivo rešenje na lokacijama s velikim intenzitetom tokova vozila, jer dovodi do poremećaja u odvijanju saobraćaja, ali se i na takvim lokacijama može ograničiti period čekanja pešaka, od najave do pojave zelenog - objašnjavaju stručnjaci.

Tastei na pešačkom prelazu

Dejan Briza

Tastei na pešačkom prelazu, Foto: Dejan Briza

Kako kažu u sekretarijatu, tasteri za najavu pešaka samo su jedan od elemenata za detekciju učesnika u saobraćaju. Za detekciju vozila koriste se različiti tipovi uređaja (induktivne petlje, magnetni detektori i slično), dok se za detekciju tramvaja koriste tramvajski detektori.

Stručnjaci navode da je u periodima dana i noći kada nema puno pešaka na prelazima bolje ne pritiskati tastere. Na taj način smanjuje se broj nepotrebnih zaustavljanja vozila, a istovremeno i racionalizuje raspodela vremena na semaforima.

Na meti nasilnika

Najčešći razlozi zbog kojih tasteri ne funkcionišu, kako kažu, jesu tehnički kvarovi i fizička oštećenja. - S obzirom na to da se radi o uređajima koji su izloženi dejstvu atmosferskih prilika (kiša, sneg, sunce...) vremenom dolazi do tehničkih kvarova na uređajima. Uglavnom se radi o kvarovima koji se otklanjaju u procesu redovnog održavanja, a za koje je zadužen „Beograd put“ - kažu u Sekretarijatu i dodaju da su često ovi uređaji i predmet nasilnog oštećenja. - Sva uočena oštećenje i neispravnosti na opremi u koju spadaju i pešački tasteri odmah se otklanjaju na licu mesta, a ukoliko je to neophodno, oprema se demontira, odnosi u radionice i nakon popravke ponovo montira na terenu - saznajemo u „Beograd putu“.

 

 

Komentari (1)

MMS Car

19.01.2019 16:30

Ako zelimo bezbednost u saobracaju tasteri,semafori i ostala ptateca signalizacija moraju biti ispravni.