Putovanje devojka koferi
Shutterstock
Putovanje devojka koferi

Shutterstock

Na prospektu gladac, a tamo jadac, Foto: Shutterstock

Kako da vam se ovakve užasne neprijatnosti nikada ne dogode i kako da uspešno izbegnete zamke turističkih agencija, čitaoce “Alo!“ novina savetuje pomoćnica ministra za turističku inspekciju Gordana Radosavljević.

Kako turističkih agencija ima na svakom koraku i kako među njima uvek čuči neka koja samo želi da uzme novac i pobegne, neophodno je

Šta još treba da znate?

- Pre putovanja od agencije morate dobiti ime, broj telefona i druge podatke o lokalnom predstavniku agencije, koje treba da imate kod sebe na putovanju.

- Nije obaveza, ali je u interesu putnika da pribave polisu zdravstvenog osiguranja zbog visokih cena lekarskih usluga u inostranstvu, kao i lično putno osiguranje, odnosno osiguranje od otkaza i osiguranje prtljaga.

- Turistički inspektor, nema ovlašćenje da usled nerešene opravdane reklamacije naloži agenciji da oštećenom vrati razliku u ceni, već putnik može da pokrene potrošački spor pred nadležnim sudom, gde se za tužbu ne plaća sudska taksa, ako vrednost predmeta spora ne prelazi 500.000 dinara.

uvek detaljno proveriti sa kim to imamo posla.

- Preporučujemo da se na sajtu APR-a proveri da li je turistička agencija aktivna, kakav je njen finansijski izveštaj, koliko dugo obavlja posao... Onda na sajtu NBS-a proveriti njenu likvidnost, kako bi izbegli agencije koje imaju finansijske probleme koji se mogu odraziti i na realizaciju vašeg putovanja. Naša preporuka je i da građani izbegavaju agencije koje su u blokadi - savetuje Radosavljevićeva.

Iako većini ne pada na pamet da pročita ugovor koji sklapa sa agencijom, već samo lupe potpis, daju pare i odu kući da se pakuju, taj papir često zna da bude alarm za prevaru. Pored osnovnih elemenata ugovora pomoćnica ministra kaže da treba proveriti i da li postoji broj licence. Takođe, ako želite da vam soba gleda na more, da budete u prizemlju kod palmi, sve to treba da imate napismeno.

- Ukoliko putnici imaju posebne potrebe i zahteve (sprat, pristup za kolica...) i agencija se sa tim saglasi, to mora biti u ugovoru, jer usmene informacije nisu obavezujuće za agenciju - kaže naša sagovornica.

Što se samog smeštaja tiče, znajte da izgled na fotografijama ume da prevari, pogotovo danas kada postoji fotošop, ali i kada agencija “nakiti“ opis sobe tako da vas uveri da ćete spavati u “Hiltonu“. Zato je pri izboru smeštaja, objašnjava Radosavljevićeva, korisno da se on proveri na sajtovima drugih agencija koje nude isti smeštaj, kao i na zvaničnom sajtu odabranog hotela/smeštaja.

Agencija može da promeni hotel

Pomoćnica ministra za turističku inspekciju Gordana Radosavljević, napominje da agencija može promeniti smeštaj.

- Ugovoreni smeštaj se može zameniti, uz saglasnost putnika, smeštajem u objekat iste ili više kategorije na teret turističke agencije ili u niže, ako se putnik složi, s tim da je tada agencija dužna da mu vrati razliku u ceni.

Međutim, ako ste dobili baraku umesto apartmana, tanjir sa džemom i puterom umesto švedskog stola, sobu koja gleda na sanatorijum i ako bilo koja stavka ugovora nije ispoštovana, imate pravo da se žalite.

- Neophodno je odmah na licu mesta napraviti pismeni prigovor predstavniku agencije i pribaviti mogući dokaz za neizvršene usluge. Putnici podnose reklamaciju agenciji u roku od 30 dana od dana utvrđivanja nedostataka. Ona je dužna da za osam dana odgovori na reklamaciju, a da je u roku od 15 dana od prigovora i reši, odnosno da usled opravdanog prigovora putniku vrati razliku između ugovorene cene i cene snižene srazmerno neizvršenju usluge - navodi Radosavljevićeva i dodaje da kada ne dođe do dogovora ili se novac putniku ne vrati, on može da se žali turističkoj inspekciji, koja ukoliko je prigovor osnovan, podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv agencije.

Komentari (1)

draga Gordana

12.06.2016 15:03

sve ste lepo rekli, samo imajte na umu, Nema svako mogucnost pristupa APR ili ne ume da ga iskoristi. U Cemu je problem da Vi redovno putem medija, obavestite gradjane koja agencija je izgubila licencu ili je u blokadi. Dok tako ne bude, Vi draga moja i vasi saradnici NE RADITE DOBRO SVOJ POSAO.