Saobraćaj, vozači,
Tanjug
Saobraćaj, vozači,

Tanjug

Saobraćaj, vozači, , Foto: Tanjug

Proizvođači automobila koji svoje modele prodaju u EU mogli bi se suočiti sa još teže dostižnim ciljevima smanjenja emisija CO2 nakon što je Evropska komisija signalizirala da će preispitati ciljeve koji su već postavljeni za 2030, prenosi Rojters.

I kao da već nije dovoljno strogo postavljena granica od 60 g/km za 2030. godinu, novoizabrana predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen, stavila je pitanje klimatskih promena na vrh svog zakonodavnog programa u narednih pet godina.

Komisija će do juna 2021. predložiti reviziju zakonodavstva o standardima emisije CO2 za automobile i laka privredna vozila "kako bi se osigurao jasan put od 2025. nadalje prema mobilnosti nulte emisije", navodi se u dokumentu koji se zove Evropski zeleni dogovor (European Green Deal).

Evropska unija je u aprilu usvojila propise kojima se obavezuju proizvođači koji prodaju automobile u EU da smanje prosečne emisije CO2 za 37,5 odsto do 2030. godine, na 60 grama po kilometru u odnosu na početnu vrednost od 95 g/km za 2021.

U 2018. emisije CO2 novih automobila povećale su se drugu godinu zaredom i narasle na 120,4 g/km.

Nova Evropska komisija predstavila je u sredu svoj dugoročni plan za klimatski neutralnu privredu EU.

"Komisija će u okviru svog mandata predložiti novi cilj, ali svaki takav korak će se preduzeti uz prethodnu procenu uticaja na privredu i zahtevaće odobrenje parlamenta EU za implementaciju u zakonodavstvo", izjavila je portparolka Komisije. Ipak, odbila je da prokomentariše da li će se preispitati i planirani stepen smanjenja emisije CO2 od 15 odsto za 2025. godinu.

Ciljevi smanjenja emisija deo su opredeljenja EU ka rešavanju klimatskih promena tako što se teži ugljeničnoj neutralnosti do 2050. Zbog toga je moguće da se ponovo proceni da li su se ciljne vrednosti pokazale efikasnim za postizanje ciljeva politike, pa ih je prema potrebi moguće prilagoditi, izjavila je portparolka.

Procenjuje se da drumski saobraćaj čini petinu ukupne emisije gasova odgovornih za efekat staklene bašte u EU a njegov CO2 otisak raste od 2014. godine, prema najnovijim podacima Evropske agencije za zaštitu okoliša (EEA).

Nemačko udruženje auto-industrije (VDA) saopštilo je da se protivi svim novim ciljevima jer "postoji opasnost da bi se najstroži ciljevi emisija širom sveta mogli dodatno pooštriti, iako su sadašnji ciljevi bili dogovoreni upravo prošle godine", izjavio je predsednik VDA, Bernhard Mates.