AKO VOZITE STARIJI AUTOMOBIL OBRATITE PAŽNJU Ovo su najčešći kvarovi sa kojima se vlasnici starijih vozila sreću

Korozija nagriza metalne delove vozila, ali su i sklopovi napravljeni od drugih materijala podložni propadanju, kao što je, na primer, plastična izolacija elektroinstalacija.

Automobili
Automobili, Foto: EPA

Što su automobili stariji, njihovi vlasnici treba da računaju sa većim troškovima popravki, ali i sve ozbiljnijim problemima, od kojih neki na prvi pogled nisu očigledni, ali mogu imati teške posledice.

Sistem kočnica

Desetak godina stari automobili, posebno nižih klasa, neretko još pozadi koriste doboš kočnice umesto diskova i time već u startu imaju slabiju moć kočenja, pa im je zaustavni put duži, što posebno dolazi do izražaja u lošijim vremenskim uslovima. Ne treba zaboraviti ni gume, za koje se podrazumeva da moraju biti u dobrom stanju

Takođe, stariji modeli često nisu opremljeni nikakvim elektronskim sistemima koji su povezani sa kočnicama. A ako i jesu, lako je moguće da ni oni neće raditi ispravno ili barem ne u punom kapacitetu ako same kočnice nisu potpuno ispravne.

Zato se nikakvi simptomi problema sa kočnicama, poput propadajuće papučice, čudnih zvukova ili vibracija nikako ne smeju ignorisati jer bi mogli dovesti do ozbiljne nesreće.

Tragovi kočenja Guma Automobil Točak
Tragovi kočenja Guma Automobil Točak, Foto: Shutterstock

Amortizeri i opruge
U istoj meri kao i kočnice i upravljački sistem, na ponašanje automobila u vožnji utiču i komponente ogibljenja, kao što su amortizeri i opruge.

Kad su ispravni, ovi delovi održavaju optimalan kontakt točkova sa podlogom bez obzira na neravnine i izraženije pukotine u asfaltu, ali je vremenom i njih potrebno zameniti naročito kad je primetno da automobil postaje sve nestabilniji i podložan ljuljanju i naginjanju u vožnji.

Osim na samu udobnost vožnje, to utiče i na upravljivost i bezbednost automobila, a osim toga može uzrokovati i preterano i nejednako trošenje guma. A onda i njih, baš kao i amortizere, treba menjati barem u paru, jer će u suprotnom bezbednost u vožnju biti ozbiljno narušena.

Mehaničke komponente

I najkvalitetnije originalne delove potrebno je pre ili kasnije zameniti. U ovu grupu spadaju letva volana, servo pumpa, alternator…, i premda se na prvi pogled može činiti da problemi u vezi sa njima nisu toliko opasni kao neki drugi, to je daleko od istine.

Kvar alternatora će vas ostaviti na putu ko zna gde i kad, a problemi sa letvom i servom volana imaće još opasnije posledice, jer oni direktno utiču na upravljanje vozilom.

U najgorem slučaju posledice mogu biti izletanje sa puta ili druga vrsta nesreće sa potencijalno teškim povredama putnika.

automobil, volan
automobil, volan, Foto: Alo.rs/V.Đ.

Elektronske komponente
Što više elektronike, to više problema, često znaju da kažu stari majstori i mehaničari. Istina, čega nema, to se ne može pokvariti, ali sa druge strane, jasno je da se napredak ne treba i ne može zaustavljati.

Manji problemi kojih će se većina ljudi najpre setiti u ovoj kategoriji obično su situacije u kojima znaju da otkažu motori električnih podizača prozora ili centralnog zaključavanja, no kako elektronika danas upravlja praktično svim sistemima automobila, jasno je da pogođeni mogu biti i mnogo ozbiljniji elementi, posebno oni bezbednosni, uključujući razne sisteme asistencije vozaču, kao i "mozak" vozila u vidu centralnog računara, što može da dovede do skupocenih kvarova.

Da pritom ne moramo ići čak ni toliko daleko, pokazuje primer još jednog vrlo malog i jednostavnog, ali izuzetno važnog sklopa: elektromotora koji pokreće brisače vetrobrana ili zadnjeg stakla.

Njegov kvar znači i momentalni gubitak vidljivosti u slučaju atmosferskih padavina na putu, što u nekim situacijama može dovesti do fatalnih posledica.

Za popravku ovakvih kvarova jednostavno nema alternative jer je vidljivost u vožnji prvi preduslov bezbednosti.

Kiša Nevreme Vožnja po kiši Putovanje Brisači
Kiša Nevreme Vožnja po kiši Putovanje Brisači, Foto: Shutterstock

Korozija
Iako se savremeni automobili danas prodaju sa garancijom na rđu koja obično ide i do 12 godina, već nešto starija vozila nisu toliko imuna na koroziju.

To se posebno odnosi na naše podneblje jer se putevi zimi temeljno posipaju solju.

Rđanju su podložni svi metalni delovi vozila starijih automobila i ovaj proces je teško zaustaviti čak i uz redovno pranje karoserije i podvozja.

Naravno, estetika je pritom u celoj priči najmanji problem, jer prave glavobolje nastupaju kad korozija prodre u samu strukturu vozila. Time se gubi čvrstoća koja je u sudarima i drugim saobraćajnim nezgodama posebno važna za bezbednost.

Povezane vesti

Najčitanije - Alo.rs

Najnovije - Alo.rs

Vip - Alo.rs

Galerije

Najbolji video klipovi