Automobil
Alo!/Dejan Briza
Foto: Alo!/Dejan Briza

 

* Srbija će zabraniti uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom

* Građani će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više

* Najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 14 godina

Kada je predsednik Aleksandar Vučić najavio mogućnost zabrane uvoza automobila sa Euro 3 standardom, kao jednu od mera za smanjenje zagađenja, bilo je jasno da će građani Srbije ubuduće voziti novija, ali i skuplja vozila. Umesto automobila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom, praktično bi bio moguć uvoz polovnih automobila sa standardom Euro 4, a čija je proizvodnja počela u junu 2005.

Pročitajte još:

Embargo bi, dakle, bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput "Golfa četvorke" ali i pojedinih modela "pežoa" poput 307 ili "reno megana". U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima, danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.

Radio, automobil

Shutterstock

Foto: Shutterstock

- Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom - kaže za Jovan Radić, rukovodilac firme za uvoz polovnih automobila "V8".

Miloš Petrović predsednik Asocijacije uvoznika vozila dodaje da su automobili sa motorom Euro 4 takođe stari po 10 i više godina jer su prvi proizvedeni 2005. godine.

Ukoliko ne naučite odgovor, preti vam velika opasnost! (FOTO)

AUTOR: Alo/Blic/V.M. DATUM I VREME: 14.10.2019. 22:58 - 14.10.2019. 23:03 Ovo pitanje na teorijskom delu vozačkog ispita izazvalo je polemiku i na društvenoj mreži "Tviter" Miloš Veliki auto-put, Foto: Tanjug/Zoran Zestic * Da li znak stop ima "jaču zabranu" u odnosu na obrnuti trougao?

- Ta vozila danas mogu da se nađu po ceni od 3.000 do 5.000 evra - kaže Petrović, ukazujući na činjenicu da vozilo sa Euro 3 motorom zagađuje mnogo više od automobila sa Euro 5 motorom.

Srbija je, inače, jedna od retkih evropskih zemalja čiji građani najčešće kupuju uvozne automobile sa Euro 3 motorom. Oni, prema procenama MUP, trenutno čine 80 odsto ukupnog voznog parka, ili konkretnije - Euro 3 motor u našoj zemlji ima 1,6 miliona vozila od ukupno nešto više od dva miliona automobila.

 

Automobil

Youtube/Printscreen

Automobil, Foto: Youtube/Printscreen

+Od početka ove godine u Srbiju je uvezeno 100. 000 polovnih automobila značajno manje nego za isti period ranijih godina. Prošle godine je uvezeno oko 180.000, a godinu dana ranije 157.000 od čega je dve trećine imalo motor Euro 3 norme. Takođe, tokom 2016. godine u Srbiju je uvezeno 117.000 polovnjaka. Analize pokazuju i da je više od polovine uvezenih automobila, tokom prethodnih nekoliko godina, bilo starije od 11 godina.

BIH zabranila i Euro 3 i Euro 4

BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom. U junu ove godine su otišli i korak dalje tako što su zaustavili i uvoz polovnih automobila sa motorom Euro 4.

Postavili ovo pitanje Amerikancima na ulici, od njihovih odgovora se krste i levom i desnom rukom!

AUTOR: Tanjug; D.K. DATUM I VREME: 24.09.2019. 17:15 Šou! Električni automobil, Foto: screenshoot/Youtube Više od 40 odsto Amerikanaca misli da je električnim automobilima potreban benzin da bi se kretala, navodi se u istraživanju koje je nedavno objavio američki proizvođač automobila "Ford".

Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je januaru ove godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.

Euro 3 uveden pre 19 godina, Euro 5 u 2009.

Euro 1 je uveden 1993 godine, Euro 2 standard 1996. godine , a Euro 3 tokom 2000. godine. Euro 4 standard je u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je postao obavezujući za sve tipove automobila godinu dana kasnije. Prvi euro 4 dizelaši pojavili su se na proleće 2003. godine, dakle dve godine ranije nego što je ovaj standard postao i obavezujući u auto industriji. Septembra 2009. na scenu je stupio i standard Euro 5.

Autoput

Tanjug/Dušan Aničić

Foto: Tanjug/Dušan Aničić

Čistiji vazduh i veća bezbednost

Može li zabrana uvoza starijih automobila značajno da poboljša kvalitet vazduha i da li je stop za euro 3 motore ključan za zdraviji život?

Analize ukazuju da pored saobraćaja na kvalitet vazduha značajno utiču i industrijska postrojenja, sagorevanje ogreva u pećima, kao i geografski uslovi... Pored automobilskih gasova i sezone grejanja, najveći pojedinačni zagađivači su stare termoelektrane koje nisu obnavljane, zastareli industrijski kapaciteti, kao i industrijski otpad.

Autoput, saobraćaj

Tanjug/Rade Prelić

Foto: Tanjug/Rade Prelić

S druge strane, zabrana uvoza polovnih automobila sa Euro 3 motorom znači da će Srbi voziti kvalitetnija i bezbednija vozila. Noviji automobili sa zahtevnijim, većim standardima imaju, recimo, i imaju ABS i sistem protiv proklizavanja, ali i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti), više vazdušnih jastuka, napredniju konstrukciju karoserije... Analize u BiH pokazale su , recimo, da je sa zabranom uvoza Euro 3 motora prosečna starost uvezenih vozila pala na 8,5 godina.

BONUS VIDEO: Požar kod Starog dvora!