Miloš Veliki auto-put
Tanjug/Zoran Zestic
Miloš Veliki auto-put

Tanjug/Zoran Zestic

Miloš Veliki auto-put, Foto: Tanjug/Zoran Zestic

Najveći krivac jesu PM čestice, kojih između ostalih ima i u izduvnim gasovima dizelaša, a prema zvaničnim podacima Svetske zdravstvene organizije, na šta se poziva i naše Ministarstvo za zaštitu životne sredine, te čestice krive su za gotovo 6.000 smrtnih slučajeva godišnje u Srbiji.

Vesti o mogućoj zabrani uvoza vozila sa "euro 3" standardom motora za 2021. godinu u Srbiji dočekana je ambivalentnim reakcijama: dok su građani nezadovoljni što će ih ovakva zabrana sasvim sigurno udariti po džepu, srećni su i što se konačno radi na poboljšanju kvaliteta vazduha.

Međutim, postavlja se pitanje, šta tačno udišemo i kako izduvni gasovi vozila sa "euro 3" motorima utiču na zdravlje već godinama, i uticaće barem još nekoliko dok se najavljena zabrana ne sprovede u delo, ali i pitanje šta su još glavni zagađivači vazduha kojima takođe moramo da se pozabavimo, a takođe izbacuju izuzetno otrovne čestice.

Podsetimo, zabrana uvoza automobila sa "euro 3" standardom motora najverovatnije neće stupiti na snagu pre 2021. godine, najavio je ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan, ali kako kaže, "daleko se doguralo sa ovom inicijativom".

Prvi korak ka smanjenju zagađenosti vazduha koji se tiče saobraćaja jeste da se eliminišu loši motori, a da je drugi korak da se ograniči kretanje vozila koja najviše zagađuju, što bi kroz par godina doprinelo znatnom padu zagađenja vazduha iz automobila, tvrdi Trivan.

Međutim, i kada se uvoz određenih modela sa ovom specifikacijom zabrani, oni koji su već u Srbiji, nastaviće da se "kotrljaju" domaćim putevima. Dakle - izduvni gasovi koji izlaze iz auspuha vozila sa "euro 3" standardom ulaziće u naša pluća još ko zna koliko godina.

Automobil

Facebook printscreen

Automobil, Foto: Facebook printscreen

Šta rade našim plućima

A kako ti gasovi utiču na zdravlje objasnila je pulmolog, prim. dr Tatjana Radosavljević, osnivač i nekadašnja direktorka Lekarske komore Srbije i osnivač privatne specijalističke pneumoftiziološke ordinacije.

Naime, ugljen-monoksid, azotni oksidi, PM čestice, neka su od jedinjenja koja se nalaze u izduvnim gasovima "euro 3" dizelaša, dok kod benzinaca istog standarda izdostaje emisija PM čestica.

- Sva navedena jedinja jesu zagađivači, a najviše PM čestice, koje oštećuju najsitnije delove pluća, jer su i one veoma male, ispod 10 i 2,5 mikrometra. Automobili su veliki izvor aerozagađenja, što je još izraženije ako auto stoji u mestu i turira - kaže doktorka Radosavljević.

Kako objašnjava, azot-oksid, sumpor-dioksid i PM čestice, mogu da dovedu do nastanka bronhijalne astme, ili da dovedu do njenog pogoršanja. Takođe, utiču na hronične opstruktivne bolesti pluća, koje vremenom napreduju, te u poslednjoj fazi pacijent bude vezan za bocu sa kiseonikom.

- Aerozagađenje je, posle pušenja, najznačajniji uzročnik karcinoma pluća. Takođe, zagađenje vazduha vezuje se i uz kardiološke bolesti, a okrivljuje se i za Alchajmer i druge vrste demencije - dodaje ona.

Zaštitite se maskama

Osim ukidanja vozila koji emituju zagađenja, doktorka Radosavljević kao nešto što može trenutno da nam pomogne predlaže upotrebu - maski.

- Hirurške, obične maske ne pomažu, PM čestice su veoma sitne. Najbolje su nano-maske, to su one koje su Kinezi nosili kada je Peking bio najzagađeniji grad. Ove maske ne propuštaju ni viruse ni najsistnije čestice, ali ih je, koliko mi je poznato, kod nas teško naći - kaže dr Radosavljević.

Komentari (1)

Ex faca

01.12.2019 08:11

Zabranom euro 3 motora bi hiljade automobila otići na otpad i reciklažu, iako su još u veoma koektnom stanju. Hoće li neko od najodgovornijih iz vrha vlast preuzeti odgovornost da narod obešteti ako se kvalitet vazduha ne poboljša za određeni procenat, koji nebi smeo da bude mali, i ako se smrtnost od pomenih ne smanji za isti toliki procenat. Koju kaznu predlagač predlaže za sebe ako bez razloga natera naciju na dodatne, ogromne, izdatke?