ilon mask
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Juče je, na primer, objavljena informacija da Tesla otpušta čak deset odsto svih zaposlenih ili 14.400 ljudi, a u Maskovom tumačenju reč je o „pripremanju kompanije za novu fazu rasta”. Iako se stiče utisak da se radi o klasičnom rezanju troškova zbog dramatičnog slabljenja tražnje za Teslom, Mask ne može da prizna da se kompanija suočava sa drugačijim uslovima poslovanja i da njihov glavni problem više nije pitanje kako proizvesti dovoljno e-vozila.

Slabljenje opšteg entuzijazma za e-transport kao jednostavno i univerzalno rešenje za usporavanje klimatskih promena, kao i međunarodna konkurencija, sveli su nekada pionirsku Teslu na jednu od automobilskih kompanija koja će se boriti za svakog kupca i istovremeno vreme skromno, kao i ostali, strogo kontrolišu troškove.

Tesline akcije su ponovo pale nakon Muskovog objašnjenja da se priprema za rast otpuštanjima. Početkom godine akcija Tesle je vredela 248 dolara, sada je pala na 161 dolar. Akcionari Tesle osećaju se kao gubitnici 2024.

U suštini, ključni novi problem za Teslu je pad potražnje na tržištu e-automobila. Pad u prvom kvartalu za njih je bio upečatljiv. Slična iskustva su imali i drugi giganti auto industrije.

Dolazi li vreme kada će klasičnim gigantima automobilske industrije, koji se u početku nisu dobro snašli u igri razvoja e-vozila, možda biti još lakše nego Tesli? Trend opadanja potražnje za e-vozilima je sličan u Evropi i Sjedinjenim Državama; i evropske i američke automobilske kompanije trenutno menjaju svoje razvojne planove, koji su do sada prvenstveno bili „električni“.

Informacija da je u prvom kvartalu 2024. prodaja Volkswagen e-vozila pala za 24 procentna poena odjeknula je kao detonacija nuklearne bombe. Čak su i e-entuzijasti počeli da shvataju da se potražnja za e-vozilima teško može diktirati bez nivoa rešenja koje je tržište spremno da prihvati bezuslovno. Sve više proizvođača već menja čitave poslovne planove za proizvodnju e-vozila. Američki Ford je tako požurio da rekalibrira kompletne planove proizvodnje e-vozila zbog činjenice da su cene novih e-vozila i uz subvencije previsoke, posebno nakon inflacije u poslednje 2-3 godine. Fordov spektakularni e-kamion F-150 Lighting dočekan je spektakularnom medijskom pompom, ali čelnici Forda sada vide e-budućnost u jeftinijim e-vozilima. Ford je za sada u osnovi pomerio najavljenu proizvodnju e-vozila sa 2025. na 2027. godinu, što se prozaično može objasniti samo kao procena da će e-budućnost stizati znatno sporije nego što najavljuju razni vatreni 'elektrifikatori' svega; od političara do čistih entuzijasta.

Određene zemlje, poput Velike Britanije, brzo menjaju propise koji su bili radikalno pro-električni. Britanski premijer Riši Sunak je, na primer, pomerio rok za zabranu prodaje novih e-vozila sa 2030. na 2035. Oni su ukinuli značajan deo podsticaja za kupovinu e-vozila.

Sve više i više velikih proizvođača shvata da bi budućnost i dalje mogla da se zasniva na hibridnim pogonima, posebno zato što su hibridi zapravo ekološki prihvatljiviji od sadašnjih čistih e-modela, dok kupci imaju manje praktičnih briga, kao što je relativno kratak ukupan domet sa punim baterija. Veoma jasne najave u ovom pravcu dali su američki Ford, ali i nekoliko evropskih proizvođača.

Obećanja lude radosti

Što se samog Maska tiče, njegova serija čudnih saopštenja/saopštenja sve više postavlja pitanje njegove reputacije. On više nije poslovni lider koji će skoro svakom izjavom lako privući pažnju dobronamernih investitora kako bi ostvario neku od svojih vizija. Uspeo je, na primer, da zauzme fantastične globalne pozicije kod Tesle, SpaceKs-a, PaiPal-a... ali sve više njegovih najava sve manje podseća na vatromet budućnosti, a sve više – na blanko. Uostalom, Musk ima sve veći broj neispunjenih obećanja. Na primer, davno je najavio da će vrlo brzo isporučiti 50.000 Teslinih basnoslovnih e-kamiona, ali ih je isporučio stotinak. Sada je, na iznenađenje investicione javnosti, najavio brzo pokretanje potpuno autonomne robotaksi, i to javno govori od 2016. Osam godina nerealizovanih najava postaje sve zanimljiviji eksperiment u odnosima sa investitorima.

Pročitajte kako Ilon Mask objašnjava javnosti otpuštanje 14.400 radnika

 

- Tokom godina smo brzo rasli sa više fabrika širom sveta. Sa ovim brzim rastom došlo je do dupliranja uloga i radnih funkcija u određenim oblastima. Dok pripremamo kompaniju za sledeću fazu rasta, izuzetno je važno sagledati svaki aspekt kompanije kako bismo smanjili troškove i povećali produktivnost.

Kao deo ovog napora, sproveli smo temeljnu reviziju organizacije i doneli tešku odluku da smanjimo našu radnu snagu za više od 10 procenata na globalnom nivou. Ne postoji ništa što više mrzim, ali to mora da se uradi. Ovo će nam omogućiti da budemo vitki, inovativni i gladni za sledeću fazu rasta.

Želeo bih da se zahvalim svima koji napuštaju Teslu na trudu tokom godina. Duboko sam zahvalan za vaš brojni doprinos našoj misiji i želimo vam sve najbolje u vašim budućim nastojanjima. Veoma je teško reći zbogom.

Za one koji su ostali, unapred bih se zahvalio na trudu koji je pred nama. Razvijamo neke od najrevolucionarnijih tehnologija u automobilskoj industriji, energetici i veštačkoj inteligenciji. Dok pripremamo kompaniju za sledeću fazu rasta, vaša odlučnost će učiniti svu razliku u tome da nas dovedete tamo.

Hvala vam,

Elon.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading