LAŽNI SVEŠTENIK NIKOLA
Foto: Alo/Eparhija raško prizrenska

Džufka, inače građanin Albanije, u crkvu je provalio sa manjom grupom ljudi, a nadležni parohijski sveštenik Staniša Arsić, koji je u pratnji Kosovske policije posetio ovu svetinju nakon informacije o počinjenom krivičnom delu, zatekao je vrata zaključana - novim katancem.

Portparol Pravoslavne crkve Albanije Toma Dima potvrdio da Nikola Džufka nije sveštenik, već “prevarant”, dok analitičari smatraju da iza ekcesa čiji je Džufka glavni akter stoje ozbiljne političke strukture, da je upitno ko ga finansijski podržava, a među njegovim motivima vide i želju da pridobije pažnju javnosti, piše Kosovo online. 

Eparhija raško-prizrenska je ovaj slučaj okarakterisala kao grub nasrtaj na imovinu SPC u cilju širenja etničke i verske mržnje i nestabilnosti na prostoru Kosova i sa ciljem otimanja baštine SPC, odnosno njene „albanizacije“ ili „kosovarizacije“.

"U ovom slučaju je reč o prevarantu i o osobi koja nije sveštenik. Ovo je osnovna stvar. Njega ne priznaju ni država, ni bilo koja druga institucija, ni verske zajednice Albanije. Niko ne priznaje ovog čoveka. Njega priznaju samo nekoliko ljudi, koji su van pravoslavne crkve, koji pokušavaju da ga iskoriste u razne svrhe, a možda i ga finansiraju. Ovo je suština stvari", rekao je za Kosovo onlajn portparol Pravoslavne crkve Albanije Toma Dima. 

On objašnjava i da prema sporazumu između albanske države i crkve, u Albaniji postoji samo jedna crkva, Autokefalna crkva Albanije.

"I to je garancija protiv osoba koje zloupotrebljavaju njene simbole. Što se tiče ove osobe, sve je razjašnjeno kako izjavom Mitropolije Eljbasanske od pre godinu dana, deklaracijom Verskog Saveta Eljbasana, kao i raznim izjavama Pravoslavne crkve Albanije upućenim medijima", kaže Dima.

Istoričar Aleksandar Raković je mišljenja da upad Džufke u crkvu u Rakitnici nije mogao da se dogodi bez znanja premijera Kosova Aljbina Kurtija. 

"Iza cele priče sigurno stoji Kurti. Da li on lično stoji ili njegov sistem, to je manje bitno, ali sigurno se ništa ne radi bez njegovog znanja i bez njegovog odobrenja. Da li stvarno možemo da zamislimo da je nešto u Crnoj Gori rađeno u sličnoj situaciji bez Đukanovićevog odobrenja i znanja? Samo da saberemo jedan i jedan i videćemo o čemu se radi. Ovo je sada najveći problem koji imamo na Kosovu i Metohiji, a mnogo je lakše bio rešiv sličan problem u Crnoj Gori i Hrvatskoj gde su potpisani temeljni ugovori sa SPC. Moramo da razmišljamo kako na to da odgovorimo da ne dopustimo da problem eskalira. Nemamo saveznike ni u albanskoj paradržavnoj strukturi na Kosovu i Metohiji, a ni u međunarodnim faktorima koji glume neku medijaciju, a u stvari se uvek te stvari rešavaju u korist separatističke Prištine", kaže Raković za Kosovo onlajn. 

LAŽNI SVEŠTENIK NIKOLA

Eparhija raško prizrenska

 

 

 

 

On ocenjuje da za srpske svetinje na Kosovu ne postoji bojazan dok je na čelu Albanske pravoslavne crkve aktuelni arhiepiskop, ali da problem može da nastane u budućnosti. 

"Dok je arhiepiskop Anastasio na čelu Albanske pravoslavne crkve nema bilo kakve bojazni da će ta kanonska eparhija ispostaviti namere da okupira srpske crkve i manastire na Kosovu i Metohiji. Međutim problem može da nastane kada on jednog dana ne bude na čelu crkve, kada bude neko drugi, neki albanski nacionalista, koji će se složiti sa tom velikoalbanskom politikom i albanske države i takozvanih kosovskih struktura da sve naše srpske crkve i manastire treba da preuzmu Albanci, bilo da je reč o albanskoj pravoslavnoj ili rimokatoličkoj crkvi. Uostalom, da vas podsetim da je Albanija podnela zahtev da se naše četiri crkve i manastira koji su na listi Uneska stave u baštinu takozvanog Kosova i izuzmu iz baštine Republike Srbije", navodi Raković. 

On smatra da sve to predstavlja, kako kaže, "velikoalbanski projekat". 

"Prema tome, to je uradila Albanija sa takozvanom državom Kosovo, jer je to njihov velikoalbanski projekat. Iza ovog samozvanca stoje neke ozbiljne političke strukture. Tako je počelo i u Crnoj Gori pre 30 godina sa raznoraznim samozvancima koji su upadali u crkve i završilo se time da je Đukanovićev režim usvojio zakon kojim se otima imovina SPC. Taj proces je trajao 30 godina, on je prekinut litijama, porazom Đukanovića na izborima, korekcijom tog njegovog zakona i potpisivanjem temeljnog ugovora sa SPC. Međutim situacija je drugačija u Crnoj Gori, jer je tamo srpski pravoslavni narod većinski. Na Kosovu i Metohiji Srbi su isterani, Albanci su etnička većina, imaju svoju paradržavnu strukturu i vide da mogu da rade šta hoće i mi treba da osmislimo kakve će biti naše reakcije na ono što dolazi. Ovo nije nikakav čin nekog ludaka, mi vidimo da on ima organizovanu grupu, da su sa njim bili čak i neki funkcioneri Opštine Podujevo, da su oni promenili bravu i praktično već prisvojili tu srpsku crkvu u Podujevu", smatra Raković. 

Inače, imovina SPC samo u poslednjih nekoliko meseci bila je na meti izgrednika više puta. Naime, obijena je i opljačkana crkva Vaznesenja Gospodnjeg u selu Devet Jugovića kod Prištine, opljačkana je Crkva Svetog Arhangela Gavrila u srpskom povratničkom selu Osojane, preko starog srpskog groblja u severnom delu Kosovske Mitrovice prokopan je put, dva puta je obijena crkva Svete Petke u Suvom Dolu, u Varoš Selu kod Uroševca oskrnavljena je crkva Svetog Ilije... 

LAŽNI SVEŠTENIK NIKOLA

Eparhija raško prizrenska

 

 

Verski analitičar Draško Đenović ocenjuje da je glavni motiv upada u crkvu Svetog Arhangela Mihaila samoprozvanog sveštenika Nikole Džufke da on dospe u javnost. 

„To su marginalne grupe u okviru pravoslavne crkve koje zapravo i nisu predstavnici pravoslavne crkve. Ne znam da li je dotični gospodin ikada bio zaređen od neke kanonske crkve, ali mislim da je u njegovom slučaju ovo više pokušaj da dođe u javnost. To vam je nešto poput određenih krugova unutar hrvatske pravoslavne crkve, pa i crnogorske. To su crkve koje nemaju svoju kanoničnost, koje nisu priznate i zapravo one žive od medija. I zato kažem da je najpametnije ignorisati takve njihove izgrede i uopšte ih ne pominjati u medijima, jer jednostavno bez medija oni ne postoje“, rekao je Đenović za Kosovo onlajn i dodao da „što ih mediji više budu ignorisali, oni će imati sve manje razloga da prave određene incidente“.

On ističe da Albanci nisu u velikom broju pravoslavci i da eventualno stvaranje albanske prvoslavne crkve na Kosovu njima ne bi značilo puno.

„Znamo da sve crkve imaju određene finansijere na ovaj ili onaj način. Moguće da on ima nekog od Albanaca iz inostranstva koji ga finansijski pomaže, međutim, ni oni to neće činiti onda kada shvate da to što on radi više nema odjeka u medijima. Jer jednostavno i njima će biti jasno da je to uzalud utrošen novac“, rekao je Đenović.

Iako su svi mediji preneli da su u provali u crkvu učestvovali i predstavnici Opštine Podujevo, kakon piše Kosovo onlajn, ova opština je u saopštenju iznela da niko od njihovih predstavnika "nije zvanično" učestvovao u obredu u crkvi Svetog Arhangela Mihaila u selu Rakitnici.

"Svako ko može istovremeno da ima i druge funkcije, predstavlja samog sebe i ništa više", poručili su iz Opštine Podujevo. 

Kako su dodali, svaka zvanična aktivnost Opštine i njenih delegiranih predstavnika objavljuje se uz službeno saopštenje, dok u  drugim okolnostima, niko ne može da zastupa Opštinu i njen zvanični stav. 

BONUS VIDEO

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading