Saobraćaj Automobili Saobraćajna gužva Saobraćajni kolaps
Shutterstock
Saobraćaj Automobili Saobraćajna gužva Saobraćajni kolaps

Shutterstock

Saobraćaj Automobili Saobraćajna gužva Saobraćajni kolaps, Foto: Shutterstock

Skok cene barela nafte zbog krize u Iranu već je uticao da gorivo u Srbiji danas poskupi za pola dinara do dinar, a kada u novembru američke sankcije zvanično stupe na snagu, doći će do novog poskupljenja.

Poskupljuju namirnice i prevoz?

Ekonomista Ljubomir Madžar upozorio je za naš list da će porast cene nafte napraviti domino efekat koji će dovesti do poskupljenja brojnih drugih sirovina i usluga.

- Skokom cene goriva poskupeće i brojne druge namirnice i usluge koje zavise od saobraćaja, što će biti još jedan jak pritisak za našu privredu. S obzirom da naftne kompanije tvrde da su maksimalno spustile svoje marže i da ne mogu više, jedini način da se zaustavi poskupljenje je da država spusti akcizu, ali to nije ni realan, niti dobar potez. Javne finansije su bitnije od cene goriva, penzije moraju da se isplate, a automobil ne morate da vozite - jasan je Madžar.

Marže već snižene

Srđan Knežević, vlasnik naftne kompanije "Knez petrol", rekao je za Informer da je skok cene sirove nafte na berzama u Njujorku i Londonu za više od dva dolara u toku samo 24 sata uslovio vlasnike pumpi u Srbiji da već danas evrodizel poskupi za jedan dinar, a bezolovni benzin za 0,5 dinara.

- Nažalost, ovo nije kraj i cena barela će sigurno dodatno još skakati zbog sankcija koje će SAD uvesti Iranu. To znači da će, ako se nešto drastično ne bude promenilo do kraja meseca, evrodizel poskupeti za tri dinara, a benzin za dva dinara, a do kraja godine će evrodizel biti skuplji za čak šest dinara po litru, a benzin za pet dinara.

- Mi, vlasnici naftnih kompanija tu ništa ne možemo da uradimo jer smo već naše marže spustili na minimum. Gotovo sva nafta u Srbiji se uvozi i ako skače cena barela na svetskoj berzi, neminovno je veća i ona kod nas na pumpama - rekao je Knežević i dodao da celu stvar dodatno otežava visoka cena transporta:

- Veliki problem nam pravi nizak nivo Dunava, zbog čega se nafta umesto baržama prevozi cisternama i vozovima, što je duplo skuplje. Mi smo očekivali da će zato što je jesen doći kišno vreme i da će tankeri ponovo moći da saobraćaju Dunavom, ali to se nažalost još uvek ne događa - iskren je sagovornik.

Gorivo

Shutterstock

 Foto: Shutterstock

Svetski potresi

Sa njim je saglasan i predsednik kompanije "Nafta a. d." Nebojša Atanacković, koji za Informer objašnjava da SAD namerno prave ovakvu situaciju na berzi jer proizvode uljane škriljce i ne zavise toliko od sirove nafte.

- Ništa na berzi ne može tako naglo da skoči ili padne kao cena sirove nafte jer je ona najosetljivija na sve političke događaje u svetu. Sada zbog američkih sankcija Iranu dolazi do deficita nafte na svetskom tržištu i to logično skače cena barela. Takva situacija nama ne odgovara jer mi gotovo svu naftu uvozimo i stoga se to mora odraziti na cene na pumpama. Kriza sa Iranom pogodovaće Rusima, koji su najveći svetski izvoznici "crnog zlata", a najviše će štetiti Kinezima, koji su najveći uvoznici - objašnjava Atanacković.

 

Komentari (1)

rdagan

04.10.2018 07:56

Ode nase povecanje penzija pa nista opet kantice na putevima i kupovina na crno