Kamenovana škola u Lipljanu
Foto: Alo/Alo

Ne samo da će protiv učenika koji grubo krše pravila ponašanja u školi biti pokrenut disciplinski postupak, već će odgovornost preliti i na roditelje problematičnih đaka.

Dobrivoje Marjanović

Foto: Youtube/Printscreen

 

Dobrivoje Marjanović, predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika za Alo! ističe da su ove izmene zakona bile neophodne i da su škole, uprkos svim izazovima sa kojima se suočavaju, i dalje najbezbednije mesto za našu decu.

- Izmene i dopune prosvetnih zakona, kao i usvojene mere imaju za cilj da škole ostanu bezbedno mesto kako za učenike, tako i za nastavnike, pomoćne radnike i sve zaposlene u obrazovanju. Smatram da su škole i dalje najbezbedniija mesta za našu decu, a država je prepoznala da se ovakva pitanja moraju rešavati sveobuhvatnim merama - rekao je na početku razgovora za Alo! Marjanović, i istakao da je umrežavanje državnih institucija dobar osnov za rešavanje problema nasilja u školama.

- U odnosu na prethodne situacije kada škola prijavi nasilje, te slučajeve je preuzimao MUP i Centar za socijalni rad i mi nismo imali nikakve povratne informacije dokle se stiglo sa rešavanjem problema. Sada smo svi umreženi, saradnja nam je na dobrom nivou...I to je nešto što je veoma pohvalno - rekao je Marjanović, koji se osvrnuo i na konkretne promene zakona.

Osim novine da je 28 maksimalan broj učenika po odeljenju, novo je i to što će ocena iz vladanja ulaziti u prosek od drugog do osmog razreda.

- Međutim, to ne znači da će učenik koji ima jedinicu iz vladanja pasti godinu, što bi u principu moralo da bude. Učenici sa lošom ocenom iz vladanja mogu da je poprave kroz društveno-koristan rad, što je takođe novima u ovom zakonu. Ali ostaje otvoreno pitanje: „Šta ćemo s onim učenicima koji tokom cele školske godine prave probleme?“. Njima jedinica iz vladanja ne predstavlja nikakvu kaznu jer im od toga ne zavisi da li će pasti godinu ili ne. Ali, takvih učenika je uvek u manjini - rekao je Marjanović, i dodao da će osim učenika, odgovornost preći i njihove roditelje, odnosno staratelje.

- Škola je sada u obavezi da podnese krivičnu prijavu protiv roditelja učenika kada za to bude bilo osnova. Takođe, ono što je veoma dobro u novim zakonima je to što učenik protiv kojeg se vodi disciplinski postupak neće moći samo da promeni školu i tako reši problem. Dok traje postupak, neće moći da dobije ispisnicu, a prethodno mogu da budu suspendovani minimum pet dana - kaže Marjanović.

Na pitanje kojoj meri odsustvo sa nastave može da bude dobra kazna, tim pre što će mnogi učenici jedva dočekati da ne idu u školu, Marijanović ističe da oni tada neće biti oslobođeni od svojih obaveza.

- Oni će sami morati da odgovore na svoje nastavne zahteve i da ne zaostaju za gradivom. Kada se vrate u školu, nastavnici neće biti u obavezi da im posvete više pažnje. Nakon što se završi disciplinski postupak, učenici će dobiti kaznu, ali i obavezu društveno-korisnog rada. To može da znači da će učenik biti dužan da određeni vremenski period pomaže pomoćnim radnicima, nastavnicima...- rekao je Marjanović. 

Kazna i za roditelje

Izmenama Zakona predviđene su i veće novčane kazne za roditelje učenika, i to od 10.000 do 100.000 dinara u zavisnosti od prekršaja, što je sve navedeno u predlogu zakona. Do sada je najniža kazna bila 5.000 dinara, a najviša 30.000 dinara.

 

Psiholog: Društveno-koristan rad menja sliku o nama

Psiholog Jovana Jovanović

Foto: privatna arhiva

 

Psiholog Jovana Jovanović ističe da nove mere u našim školama mogu doneti brojne benefite deci i nastavnicima. Pogotovo mera društveno-korisnog rada, koji deci može da posluži za razvijanje socijalnih veština koje im nedostaju.

- Društveno-koristan rad će uticati dobro, postoje brojni primeri toga kako se nakon društveno-korisnog rada menja slika o sebi kod dece kao i kod odraslih. Suština je da dete razume zašto radi to što radi, odnosno da to ne doživi kao kaznu, već kao šansu za razvoj socijalnih veština koje mu nedostaju - a to je najčešće pomaganje, razumevanje načina razmišljanja drugih, odgovornost, saosećanje, društvena svest na višem nivou. Takve veštine smanjuju ispoljavanje agresivnosti, ali je takođe potrebno da to ne budu samo praktične veštine, nego da se detetu i sa edukativne strane objasni zašto to radi, čemu to služi i da mu se na taj način da šansa da popravi ocenu iz vladanja. U suprotnom, mislim da će deca to samo doživeti kao kaznu i neće naučiti ništa iz toga.

Antić: Učenici sami nadoknađuju gradivo

Prvi put u srpskom obrazovanju, po dopunjenom zakonu, učenik će moći da bude suspendovan na pet dana. Vladanje će se ocenjivati od drugog razreda, a najstrože će se kažnjavati ugrožavanje bezbednosti.

Prosvetari ističu da je ova mera dobra jer će učenicima dati mogućnost da razmisle o svojim postupcima. Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola Beograda, koji je učestvovao u izradi zakona, istakao je za Alo! zbog čega je važno da učenici budu udaljeni iz škole dok traje disciplinski postupak.

- Moj predlog je bio suspenzija učenika do okončanja disciplinskog postupka kada je reč o težim povredama radne dužnosti. Na primer, ukoliko učenici povrede nastavnika ili izmaknu stolicu učiteljici, što se i dešavalo, ukoliko povrede svog druga ili drugaricu... Tada će dobiti nastavni plan po kojem će da sami raditi, i tada će neko iz kuće morati dodatno da povede računa o tome da li to dete uči ili ne i kako se ponaša.

Jedini motiv je da se učenik disciplinuje, da roditelj radi s njim, a i socijalni radnici moraju biti uključeni kada je učenik van nastave. Cilj ove mere je i da učenici budu udaljeni iz škole nakon prestupa da ne bismo došli u situaciju da ga ostali đaci gledaju kao heroja jer je pljunuo nastavnika ili izmlatio druga iz klupe - rekao je Milorad Antić, i dodao da se zalagao i za to da učenici koji imaju jedinicu iz vladanja ponavljaju razred.

BONUS VIDEO:

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading