VRELE GUME Ovo su najveće vozačke muke na vrućem asvaltu
Tanjug/Rade Prelic

Leto je najprometnija sezona za mehaničare i ovogodišnje ekstremne vrućine verovatno će za sobom ostaviti rekordan broj probušenih guma, ispražnjenih akumulatora i pregrejanih motora, pišu polovni automobili.

Gume su svakako jedna od najslabijih tačaka automobila kada temperature pređu trideset stepeni.

Naime, temperatura asfalta lako može preći 65 stepeni, što drastično pojačava trenje na nedovoljno naduvanim pneumaticima, a to dalje rezultuje jakim zagrevanjem guma i gubitkom vazduha usled deformacije ili oštećenja.

Takođe, visoke temperature nimalo ne prijaju ni akumulatoru, na vrućini dolazi do pojačanog isparavanja tečnosti i stvaranja korozije na priključcima, što neizostavno dovodi do skraćenja životnog veka.

Osetljivi su i drugi delovi automobila, kočnice, brisači, kaiši i creva, tečnosti, amortizeri… Međutim, najveći problem krije se ispod haube i manifestuje kao najveća noćna mora svakog vozača koji je punim automobilom krenuo na put, a to je pregrevanje motora.

Zašto se motor pregreva?

Na spisku letnjih problema sa automobilom prvo mesto pripada problemima sa sistemom hlađenja motora koji ne dozvoljavaju nakupljenoj toploti da napusti motorni prostor. Ovo se obično javlja zbog curenja ili blokade negde u sistemu za hlađenje motora ili drugim komponentama.

Dežurni krivci su još neispravna pumpa za vodu, ventilator hladnjaka i začepljena creva kroz koja cirkuliše rashladna tečnost. Ovi osetljivi delovi često popuštaju pod pritiskom uslova „kreni-stani“ gradske vožnje po visokim temperaturama, koja je najstresnija za naše ljubimce na četiri točka.

Srećom, takve probleme obično možemo da izbegnemo redovnim održavanjem od strane sertifikovanog mehaničara, koji će proveriti nivo rashladne tečnosti i ulja, pregledati creva, ventilatore, termostat i druge delove motora koji mogu da nam zagorčaju vožnju.

Kako sprečiti pregrevanje motora?

Jedini efikasan lek za prevenciju je redovno održavanje automobila. Između ostalog, ono uključuje:

Održavanje nivoa rashladne tečnosti;
Povremeno ispiranje rashladne tečnosti iz sistema;
Redovno proveravanje hladnjaka;
Rutinske preglede automobila (nivo ostalih tečnosti, funkcionisanje klima-uređaja, stanje kaiševa…)

Pregrevanje motora u najvećem broju slučajeva ne bi trebalo da izazove trajnu štetu ako se brzo i adekvatno reaguje.

Gume

Jedan od najčešćih problema sa automobilom tokom leta je pucanje guma. Zbog oscilacija temperature (veoma topli dani i hladnije noći), menja se i pritisak vazduha u gumama, što dovodi do povećanog naprezanja gume, odnosno njenog bržeg trošenja i oštećenja. Zato vodite računa o tome da gume uvek budu pravilno napumpane i da imaju propisanu dubinu šare („ćelave“ gume na asfaltnoj ringli nipošto nisu dobra ideja).

Akumulator

Tokom visokih temperatura akumulator je izložen znatno većem naprezanju, što zbog povećane potrošnje struje, što zbog nepovoljnih mikroklimatskih uslova pod haubom. Proverite „zdravlje“ akumulatora i uverite se da ništa ne ometa protok vazduha oko njega. Ako primetite da se motor sporo pokreće, čujete zvuk kliktanja pri okretanju ključa ili uočite da se prozorska stakla podižu i spuštaju sporije nego inače, to može značiti da je vreme za nov akumulator, a možda i alternator.

Kaiševi

Vek trajanja pogonskih kaiševa obično je između 100 i 200 hiljada kilometara. Ako niste sigurni kada ste ih poslednji put promenili, poverite ih stručnom licu na kontrolu. Ovaj kratak pregled sprečiće neugodne scenarije, kao što je pucanje klinastog kaiša koje vas u trenutku može ostaviti bez klima-uređaja, servo upravljača i alternatora. Zamena kaiša je relativno jeftina usluga koja može uštedeti novac, vreme i, što je najvažnije, živce.

Metlice brisača

Ekstremne vremenske uslove niko ne poznaje bolje od metlica brisača, koje se ovih dana troše brže nego ikada ranije (sve češće jake kiše i sunce su u tom smislu najpogubniji jer dovodi do ubrzane deformacije i otvrdnjavanja gume). Oštećene gume metlica otežavaju uklanjanje vode i prljavštine sa vetrobranskog stakla i zato ih treba menjati čim se uoče prve deformacije, odnosno kada više ne prianjaju na staklo.

Klima-uređaj

Leto je najgore vreme da nemate klimu u vrelom automobilu. Uverite se da električne komponente koje napajaju AC dobro rade. Možda ćete želeti da razmislite o vožnji sa spuštenim prozorima kada vreme nije tako vruće da biste smanjili opterećenje klima uređaja.

Amortizeri

Češće nego tokom drugih godišnjih doba, tokom leta se uočavaju problemi sa sistemom oslanjanja, a naročito sa amortizerima. Svaka sumnja na oštećenje ovog važnog elementa sistema oslanjanja zahteva proveru (pogledajte i naš tekst o važnosti ispravnih amortizera).

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading