Problemi sa kočenjem
shutterstock
Problemi sa kočenjem

shutterstock

Problemi sa kočenjem, Foto: shutterstock

Veoma važan element su kočioni diskovi, a njih ima raznih tipova. Objasnićemo kako se održavaju i šta „pokušavaju da vam kažu“ kada vibriraju, grebu i cvile...

Šta vam govore diskovi

Škripa, grebanje, vibriranje... Ovo su samo neke pojave koje vozači mogu primetiti u toku vožnje i u skladu sa tim reagovati. Međutim, šta znače ove poruke tumačimo u ovom delu teksta. U skladu sa savetima i vi reagujte i što pre uklonite problem, jer kočnice moraju da rade besprekorno, i tu nema mesta odlaganja, tipa, sutra ću...

1 ZVUK GREBANJA PRI KOČENJU
Uzroka može biti više, od iskrivljenog ili potrošenog diska, pogrešno postavljene pločice, problema sa kočionim kleštima... Proverite u servisu.

2 ZVUK CVILJENJA PRI KOČENJU
Najčešće je reč o istrošenim pločicama, pa se čuje cviljenje metala o metal, odnosno o kočioni disk. Zamenite pločice.

3 VIBRACIJE PRI KOČENJU
Ovde je najčešće reč o oštećenom disku, koji je ili kriv ili istrošen. Provera u servisu je obavezna.

4 PRI KOČENJU VOZILO VUČE U JEDNU STRANU UZ GREBANJE I VIBRACIJE
Provera u servisu je obavezna! Ovo se dešava kada se pločice ne troše ravnomerno, što se dešava ukoliko nisu bile dobro montirane. Još jedan razlog može biti i iskrivljen kočioni disk.

5 SLABIJE KOČENJE UZ GREBANJE I VIBRACIJE
Zamena pločica je obavezna! Ovo se dešava kada se zbog loše montaže pločice troše sa zadnje strane, što uzrokuje ubrzano trošenje i pločica i diska.

6 GREBANJE I JAKE VIBRACIJE
Zamena pločica i provera diska je obavezna. Ovo se najčešće dešava kada je disk iskrivljen ili ako je pločica nejednaka.

7 PRETERANO GREJANJE DISKOVA
Ovo se dešava kada kočiona klešta ne rade dobro i ostanu zaglavljen, iako je vozač popustio papučicu kočnice. Obavezna je poseta servisu!

Održavanje diskova

shutterstock

Održavanje diskova, Foto: shutterstock

Održavanje diskova

U zavisnosti od toga koje diskove imate na svom vozilu, postoje i različiti načini održavanja. Rđa koja se stvara na njima u većini slučajeva ne treba da vas brine, jer je ona samo površinska i najčešće se ukloni posle samo par kočenja. Takođe, ona se često javlja kada automobil stoji neko vreme koje čak i ne mora da bude toliko dugo. Diskovi se održavaju tako što ih s vremena na vreme treba pregledati i obratiti pažnju ukoliko cvile, grebu ili vibriraju, i tada posetite servis. Kad su diskovi oštećeni, često se obavlja obrada. Zavisno od oštećenja i minimalne dozvoljene debljine diska (postoji mera za svaki disk), nekada se ne može obraditi, već se mora zameniti novim. Disk se obrađuje tako što se na strugu uklanjaju sve neravnine do ravne površine, vodi se računa da se poštuje granica istrošenosti diska. Posle toga treba staviti nove pločice.

Vrste diskova

Kočioni diskovi su tokom godina doživeli veliki broj unapređenja. Počevši od sastava materijala od kojeg se prave sve do izmena na konstrukciji samog diska. U suštini, grubo ih možemo podeliti na standardne diskove od punog materijala i samoventilirajuće. Naravno, tu je još nekoliko raznih egzotičnih varijanti koje se ređe koriste.

Standardni

shutterstock

Standardni, Foto: shutterstock

1 Standardni
Ovo su klasični, ispunjeni diskovi ravne površine kakve gotovo svi imamo na našim automobilima. Mana im je što se usled intenzivnog kočenja brzo pregreju usled čega dolazi do značajnog slabljenja kočione sile. Takođe, kada su diskovi pregrejani, vrlo lako se mogu iskriviti, ako sa takvim prođete kroz vodu (baru), pa povedite računa.

Samoventilirajući

shutterstock

Samoventilirajući, Foto: shutterstock

2 Samoventilirajući
Samoventilirajući diskovi su „sendvič“ konstrukcije. Između spoljnih ploča, koje su u kontaktu sa kočionim pločicama, nalazi se sistem rebara ili lopatica. Kako se disk okreće, kroz lopatice cirkuliše vazduh koji uklanja višak toplote sa površine diska i sprečava pregrevanje. Ovakvi diskovi koriste se na težim i snažnijim automobilima.

Ožljebljeni

shutterstock

Ožljebljeni, Foto: shutterstock

3 Ožljebljeni
Ovo je podvrsta diskova čija je površina prekrivena dijagonalnim žljebovima. Žljebovi se ponašaju slično rupama pomažući u prenosu toplote, čime se olakšava hlađenje diskova. Ipak, glavna uloga žljebova je da sa površine diska izbace tečnost (vodu), blato i kočionu prašinu kako ne bi ometali efekat kočenja.

Keramički (kompozitni)

shutterstock

Keramički (kompozitni) , Foto: shutterstock

4 Keramički (kompozitni)
Trenutni vrhunac tehnologije izrade kočionih diskova predstavljaju kompozitni diskovi napravljeni od keramike ojačani ugljeničnim vlaknima. Osnova karakteristika ovakvih diskova je izuzetno velika otpornost na pregrevanje, a tu su i visoka čvrstoća kočione površine, pa samim tim i dug vek trajanja kao i otpornost na koroziju.