Auspuh
Profimedia
Auspuh

Profimedia

Auspuh, Foto: Profimedia

Naime, kako bi što više zaštitili životnu sredinu u Švajcarskoj najavljuju zabranu registracije dizelaša, dok se u Nemačkoj zabranjuje vožnja po velikim gradovima. Otvara se pitanje da li i kakve posledice to može imati po tržište automobila u Srbiji.

Odlaze li dizelaši u prošlost - odgovor zavisi od toga u kojoj državi živite. U Nemačkoj, nova odluka jednog od regionalnih sudova glasi: za sve automobile bez standarda motora EURO 6 - sledi parking. Jedini cilj Nemačke je da u gradovima smanji emisiju štetnih gasova i zaštiti životnu sredinu.

Osim ekološkog aspekta, to je kazna i za proizvođače koji su lažirali testove o emisijama ugljen-dioksida, ali i stimulacija da građani kupe nova vozila, objašnjava za N1 Matija Dagović, sa sajta Polovni automobili.

"Naravno da će ta vozila sa Nemačkog tržišta da nestanu i da dođu do nas, do Crne Gore, Bugarske, Rumunije... Neki će posmatrati to kao 'još krševa sa Zapada' koji dolaze do nas, dok sa druge strane objektivno gledano, ta vozila mogu biti i EURO 5 norma iz 2010. jako dobro održavana, vožena po autoputevima", smatra Dagović.

A sručnjaci tvrde: odluka Nemačke najviše će se odraziti na tržišta Balkana, Azije i Afrike i dodaju da bi u naredne tri godine oko 300.000 starih dizelaša moglo da završi u Srbiji. To bi značilo i da Srbija uvozi tehnologiju od koje naprednije evropske zemlje odustaju.

"Vozićemo vozila koja u ovom trenutku u Nemačkoj ne ispunjavaju visoke materijalne standarde i visoke zdravstvene standarde, ali će zato u Srbiji ona biti bolja vozila nego ona koja trenutno imamo. Sve je to ekonomska kategorija, donošenje ovakvog zakona nije motivisano samo zdravstvenim problemima, jer su ta vozila postojala i pre deset godina, pa su ta vozila vožena. Motivisano je i novim ciklusom proizvodnje", objašnjava profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.

Jer su u 2016. godini 46 odsto automobila prodatih u Nemačkoj - dizelaši, a svako peto radno mesto zavisi od automobilske industrije. U Srbiji su dizel vozila i dalje najtraženija, čine 60 odsto prodatih automobila u 2016.

Samo jedan od razloga što je, prema rečima profesora Tehnološko-metalurškog fakulteta Petra Đukića, Srbija jedan od najvećih zagađivača u Evropi.

"Mislim da svaki stanovnik Srbije emituje preko 6,2 tone ugljen-dioksida. Možda je jedini trend rasta veći u Kini i Indiji, tako nekim velikim zemljama - zagađivačima. A to će nas koštati. Ne samo zbog onoga što je princip ulaska u Evropsku uniju, kao poglavlje 27 već je i zbog toga što imamo ogromne štete, pre svega u zdravlju javnom i drugim problemima koji nastaju zbog ogromnih troškova zagađenja", objašnjava Đukić.

I dok države u Evropi preduzimaju pomenute mere iz zdravstvenih ili ekonomskih razloga, u iščekivanju da električni automobili budu sve zastupljenije prevozno sredstvo, u Srbiji je nedavno postavljen jedan od tek nekolicine punjača za električna vozila kod Bubanj potoka.

 

Komentari (7)

SasaV

13.08.2017 23:25

Steta sto se o ovome u nemackoj pise u drugom kontekstu a kod nas po potrebi,sta je babi milo to joj se i snilo...

Dragan

14.08.2017 00:17

Kupis mecku dizelasa, koji bi zbog toga trebao da bude znatno jeftiniji. Ugradis mu CNG sistem (metan) i vozis se za duplo jeftinije pare nego na dizel i sa najcistijim izduvnim gasovima, kojih skoro da nema.

skvo

14.08.2017 01:12

@Dragan - a metan mi je na 120 km i nema ga u najavi za NS!!!

Marko

14.08.2017 09:16

@Dragan - Otkrij nam tajnu kako dizel motor da ide na gas ??

bukowski

14.08.2017 15:53

@Dragan - u tu mecku dizelasa mozes da stavis : zejtin, naftu, ulje od friteze... i isao bi. ali gas ne, niti metan niti tng. FIZIKA ZA OSNOVNU SKOLU.

Srbija je

14.08.2017 06:08

deponija nuklearnog otpada, starih automobila , bele tehnike i tone krpa! To ministar saobracaja i ministar trgovine ne vide.

PronadjiAuto

14.08.2017 11:00

Bice bolji nego ovi sto se sad kod nas voze.