Računi za struju
Mitar Mitrović
Bračni par Plaćanje računa Računi Troškovi Komunalije Struja

Shutterstock

Ilustracija: Shutterstock

Prodavci roba i usluga iznašli su razne načine da kupcima izvuku novce, a pojedini ne prezaju ni od kršenja zakona kako bi im uzeli koji dinar više. Ima tu svega, od ubacivanja nezakonitih odredbi u kupoprodajne ugovore, preko nametanja nepotrebnih usluga, pa sve do naplaćivanja već izmirenih dugovanja.

Тime se pozabavilo i Udruženje „Efektiva”, koje je kao organizacija za zaštitu prava potrošača registrovanо pri Ministarstvu trgovine, i u prethodnom periodu ustanovilo serijske nepravilnosti kojima pojedini prodavci roba i pružaoci usluga krše Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o obligacionim odnosima i druge propise od značaja za zaštitu potrošača, čime su potrošači direktno materijalno oštećeni.

Čuvajte se prevare putem interneta  

Ni kupovina putem interneta ili sličnim putem nije pošteđena alavih trgovaca.

- Nepošteno ponašanje trgovaca prilikom prodaje robe na daljinu (putem interneta i slično) očitava se u nedostavljanju fiskalnog (ili bilo kakvog) računa i/ili nedostavljanju zakonom propisane dokumentacije (uključujući obrazac za odustanak od ugovora), sve sa ciljem zaobilaženja prava potrošača na povraćaj novca ako odustanu od ugovora u roku od 14 dana. Takođe, prevarno ponašanje trgovaca prilikom prodaje robe na daljinu ogleda se i u izbegavanju kontakta sa potrošačem onda kad potrošač hoće da reklamira robu ili da ostvari svoje pravo na odustanak od ugovora u roku od 14 dana otkako mu je roba isporučena - navodi Jovan Ristić, pravnik Udruženja „Efektiva”.

- Pre svega, telekomunikacioni operateri ubacuju nezakonite odredbe u ugovore i Opšte uslove poslovanja, kojima se potrošačima nameće kazna za slučaj jednostranog raskida ugovora, to jest ugovorna kazna za novčana potraživanja, koja je Zakonom o obligacionim odnosima izričito zabranjena, ali i nadležnost agencija za naplatu potraživanja, iako je za nadležnost tih agencija potrebna izričita saglasnost potrošača, koja se ne može pretpostavljati kad potrošači pristupaju unapred pripremljenom i odštampanom ugovoru - ističe Dejan Gavrilović, predsednik „Efektive”.

Dodaje da je veliki problem i nametanje komunalnih usluga koje niti su tražene, niti se na konkretnom području pružaju, i to slanjem računa za navodno pružene usluge, pri čemu se reklamacije tih računa redovno ignorišu.

- Još jedan način na koji se potrošači varaju jeste prinudna naplata uredno izmirenih potraživanja za komunalne usluge iz poslednjih godinu dana, sa ciljem pokrivanja zastarelih potraživanja koja nisu utužena (i nisu obuhvaćena konkretnim predlogom za izvršenje). To rade na osnovu lažiranog stanja iz poslovnih knjiga prodavca, koje je dobijeno primenom nezakonitog sistema automatskog knjiženja uplata na najstarije neizmireno potraživanje. Koriste i uplatnice sa obmanjujućim izgledom, koji prodavcu usluga služi za izbegavanje primene zakonskih pravila o uračunavanju ispunjenja potraživanja, a time i za izbegavanje primene pravila o zastarelosti potraživanja - napominje Gavrilović.

Dejan  Gavrilović

Aleksandar Dimitrijević

Dejan Gavrilović, Foto: Aleksandar Dimitrijević

I na kamatama pojedini pokušavaju da uzmu dodatni novac, i to tako što rade obračunavanje kamate za kašnjenje na nekoliko meseci kroz posebne uplatnice, umesto na mesečnom nivou, uz redovne mesečne uplatnice, koje se šalju potrošačima komunalnih i sličnih usluga.

- Veliki problem za potrošače je i prebacivanje odgovornosti za prijem reklamacije sa trgovca na ovlašćeni servis, iako je potrošač robu kupio kod prodavca, koji je po zakonu jedini odgovoran za nesaobraznost robe ukoliko ona nastane u roku od dve godine otkako je roba kupljena. Takođe, brojni trgovci izbegavaju povrat novca u slučajevima kada je zvanično prihvatio da se reklamacija reši upravo na taj način - kaže Gavrilović.

Komentari (5)

Dend

30.11.2017 16:34

Kako se to samo nama desava ?Pa nije sramota ako nesto ne znas da pitas onog ko zna, recimo Svedane Nemce Dance ........kako je to kod njih reseno ? Ovde je u svemu Drzava umesana, jer nista ne cini da zastiti gradjane, pa nije cudo sto nam se ovakve stvari desavaju !

Buki

30.11.2017 17:33

A može li neko ovom čudu da se načudi! Čovek dobio opomenu pred utuženje da plati za neplaćeni parking u Prokuplju u tačno odredjeni datum i sat. Opomenu poslalo nekakvo komunalno preduzeće koje upravlja javnim parkinzima u tom gradu.Ništa čudno ne bi bilo , samo što taj čovek skoro i da ne zna gde je Prokuplje a vozilo čiji je broj registarskih tablica naveden jeste njegovo, ali je u takvom stanju da teško može da izadje iz dvorišta a kamoli da ode do Prokuplja-nekih 200 kilometara.

aca021

30.11.2017 19:26

Ovo je uopstena prica. Treba javno prikazati firme koje to rade i na taj nacin stati im na put prevara.

Drzava kao uzor

30.11.2017 21:25

Svi racuni su prepuni stavki, uglavnom prosecnom coveku, nerazumljivih da jednostavno i ne procita sta sve placa.Racun za struju je jedan od primera.TV pretplata je na 13.mestu na tom racunu.Akcize pre toga su nerazumljiva guzva,ciji zbir je uvek glavobolja.

XXL

03.12.2017 10:15

Pa zato se i zovu - trgovci. Da prevare mada sa njihovog gledišta to nije prevara već - dobro obavljen posao. Ko bi ga ugodio i jednima i drugima nek' trguju ... ups, dogovore se.