Kalemegdan
Alo / Nenad Vujanović
Kalemegdan

Alo / Nenad Vujanović

Kalemegdan, Foto: Alo / Nenad Vujanović

Njegovi temelji postavljeni su još u vreme Rimljana, u prvom veku po rođenju Hrista.

- Ovo je bio prvi međunarodni put. Zvao se vija Militaris (Vojni put) i počinjao je od tvrđave na Kalemegdanu. Dalje je išao današnjom Vasinom ulicom do Narodnog pozorišta, prema Narodnoj skupštini i Bulevarom kralja Aleksandra - priča Ljubiša Đorđev, licencirani turistički vodič.

Prema njegovim rečima, put je bio širok devet koraka (šest metara) i popločan višeugaonim pločama ili posut peskom. Druma je od Singidunuma, dolinom Margusa (Morave), preko Naisa (Niša) i Serdike (Sofije) vodio ka Maloj Aziji.

Tokom vizantijsko-slovenske epohe, put je u priličnoj meri zapušten i zanemaren, pa su trgovački karavani i izaslanici u nizu vekova posle propasti rimske države i pre dolaska Turaka u ove krajeve, koristili alternativne pravce.

- Carigradsku trasu ponovo uspostavljaju Turci krajem 15. i početkom 16. veka. Put je bio dosta oštećen, a Turci ga prvenstveno popravljaju za potrebe vojske. I pored nasutog šljunka i sitnog kamenja, trasa je bila mučna i teška za putovanje - priča sagovornik „Alo!“.

Carigradski drum (poznat i kao drum do Stambola, carski put, moravski put ili velika džada) koristili su i trgovci, kuriri, poštari, strana i turska izaslanstva, državne i verske misije, hodočasnici, trgovci robljem, prenosioci roba i novca...

Ostaci Carigradskog druma, obrasli šumom ili korovom, danas se mogu teško raspoznati. Podataka o njemu ima u oskudnoj literaturi, legendama i naučnim istraživanjima. Po izgradnji železničke pruge 1884, drum gubi na značaju, a posle izgradnje autoputa praktično prestaje da se koristi.