Banke
Željko Šafar
Banke
Građanima prethodnih dana stižu nemušta pisma banaka o izmenama usluga koje će se primenjivati od 1. oktobra, Foto: Željko Šafar

 

Telefoni naše redakcije usijali su se od pitanja građana šta će za njih tačno biti drugačije, te je „Alo!“ potražio odgovore za vas.


Zakon koji stupa na snagu 1. oktobra klijentima banaka omogućiće potpunu informisanost o svim bankarskim naknadama, poput visine provizija, troškova održavanja i gašenja računa, periodu koji će proći dok ne legne novac koji su uplatili... Zakon pak neće imati uticaj na visinu bankarskih provizija.


Iako se u dopisu banke navodi da se „opšti uslovi poslovanja banke“ mogu detaljno pogledati na njihovom sajtu, običnom čoveku teško da ovaj pravni dokument može biti razumljiv.


- Kako bi jednom običnom čoveku moglo biti razumljivo šta se kaže u dokumentu koji se bavi politikom banaka, te da na osnovu toga odluči da li da raskine ugovor sa bankom ili ne? To je krajnje bahat postupak banaka - poručio je za naš list jedan od revoltiranih čitalaca.


Iz banaka poručuju za „Alo!“ da će novim zakonom građani biti detaljnije informisani o svim transakcijama i troškovima koji postoje.


- Banke će biti dužne da klijentima pruže jasnije informacije o tome koliko će ih tačno koštati koja transakcija, koliko će tačno vremena biti potrebno da novac koji uplate, recimo za plaćanje računa za mobilni telefon, legne na račun operatera i slično.

 

Takođe, banke su do sada morale prilikom promene nekih cenovnika da klijente obaveste 15 dana unapred, a sada je taj rok produžen na dva meseca i klijent mora da bude direktno obavešten (pismom, imejlom, telefonom), a ne da se odluka, recimo, samo postavi na sajt banke - objašnjavaju za „Alo!“.


U jednoj od banaka poručuju da se ovim zakonom obezbeđuje bolja zaštita korisnika platnih usluga, dok će klijentima na transparentniji način biti pružene sve informacije vezane za uspostavljanje ugovornog odnosa.


- Prilikom ugovaranja novih proizvoda, u predugovornoj fazi biće im dostupni nacrt ugovora i opšti uslovi poslovanja, zajedno sa cenovnikom. Opštim uslovima su obuhvaćene informacije vezane za otvaranje i gašenje računa, platne transakcije, način izvršenja istih, kao i druge informacije vezane za ugovorni odnos - navode u banci i dodaju da u slučaju da klijent ne želi da prihvati nove uslove, može jednostrano da raskine ugovor u roku od tri meseca od dana početka primenjivanja ovog zakona.

 

Ovo su glavne novine za građane

- Banke će biti dužne da klijentima pruže jasnije informacije o tome koliko će ih tačno koštati koja transakcija

- Koliko će tačno vremena biti potrebno da novac koji uplate (recimo za plaćanje računa za mobilni telefon) legne na račun operatera

- Banke su do sada morale prilikom promene nekih cenovnika da klijente obaveste 15 dana unapred, a sada je taj rok produžen na dva meseca i klijent mora da bude direktno obavešten (pismom, imejlom, telefonom), a ne da se odluka samo postavi na sajt banke

- U bankama tvrde da neće biti promena cena njihovih usluga

Komentari (3)

simeon

01.09.2015 15:34

И да су дужни обавијестити о промјени ПИН кода.Да су дужни обавијестити и дати налог писани када тражим гашење текућег.Да не користе текући без мог знања и одобрења.Да дају тачно за поједине новчане трансакције(динарске и девизне) циљано суму и датум.Да нас поуче да имамо право обратити се Народној Банци Србије када они игноришу притужбе и жалбе.

Nale

01.09.2015 16:04

Sta to znaci "obicnom coveku nije jasno"??? Da li to znaci da je "obicni covek" u Srbiji nepismen? Ja sebe smatram "obicnim covekom/zenom", procitala sam na sajtu moje poslovne banke Opste uslove poslovanja i nema nista nejasno. ne razumem ovakve clanke, sta hocete da postignete? U banku niko nije obavezan da udje.

Stojan

02.09.2015 00:34

Poenta svega je u sledecem: Banke zovu klijente da dodju u banku zbog ovog zakona. Mnogi imaju racune u bankama koji su neaktivni,ali nisu placali odrzavanje racuna... I sad,kad budu zeleli da zatvore te racune,ispostavice im racun sa kamatama za odrzavanja racuna za desetak ili vise godina,sto nece biti mala suma.Mene su pozvali iz dve banke koje su kupile ranije banke gde sam imao racune, a da sa njima nisam ni potpisao ugovore.