Akumulator
shutterstock

Evo nekoliko osnovnih pitanja i odgovora koji će vam pomoći da znate više o akumulatorima…

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

Ako se ne sećate, onda je krajnje vreme za proveru, jer jedino tako možete da izbegnete nepotrebno pražnjenje baterije i samim tim mučno jutarnje „verglanje“ ili mnogo problema sa ostalim uređajima, potrošačima električne energije u automobilu.

1. Koliko često treba proveravati stanje akumulatora i koji je radni vek tog dela?

Na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Proverava se posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije. Radni vek akumulatora zavisi od mnogih faktora, jačine i načina eksploatacije; posle pet-šest godina akumulator ulazi u „duboku starost“…

2. Koji su najčešći problemi pri korišćenju akumulatora i razlozi njegovog pražnjenja?

Najčešće je reč o lošem održavanju. Akumulator je vrlo osetljiv i najobičnija prljavština može mu zadati velike probleme. Nečistoća na akumulatoru izaziva slabljenje struje i na taj način akumulator gubi energiju…

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

3. Na koji način preduprediti pražnjenje akumulatora?

Ovaj deo se može prazniti i zbog nekog kvara na vozilu. Akumulator može da isprazni i neispravan audio-sistem, alarm ili dugo stajanje na parkingu. Često pražnjenje akumulatora značajno mu može skratiti radni vek.

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

4. Kako se održava akumulator starije generacije?

Vodite računa da površina baterije uvek bude suva i čista. Kod starih tipova akumulatora (sa plastičnim čepićima za dopunu) obavezna je redovna provera nivoa tečnosti - ako ploče akumulatora nisu potpuno potopljene u elektrolit, tada se dodaje destilovana voda.

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

5. Kako se održavaju savremeni akumulatori?

Kod njih nema potrebe za dolivanjem tečnosti, a njihovo stanje se lako može proveriti pomoću indikatora koji označava koliko je baterija puna. Kod ovog tipa baterije sve intervencije treba obaviti u servisu!

6. Kako se akumulator pravilno dopunjava?

Akumulator možete dopuniti u servisima ili specijalizovanim prodavnicama, i to pomoću brzih punjača, za svega tri do četiri sata. To se naplaćuje, a u slučaju da imate ili možete da pozajmite kućni punjač, u tom slučaju možete proći jeftinije. Dopuna ovakvim punjačem traje uglavnom oko 24 sata, a treba paziti da ne dođe do pregrevanja akumulatora.

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

7. Da li je startovanje pomoću kablova moguće sa savremenim akumulatorom?

Startovanje pomoću kablova može se obaviti na svim akumulatorima. Međutim, morate paziti, jer takav način startovanja može oštetiti ovaj deo, budući da se u datom trenutku velika količina nekontrolisane energije ubacuje u ispražnjen akumulator, pa kablove treba izbegavati kad god je moguće.

8. Koliko je dovoljno da se akumulator dopuni posle pražnjenja?

Kada uspete da startujete motor pomoću kablova, stručnjaci kažu da ga treba voziti makar 30 minuta, i to sa isključenim svim drugim potrošačima poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa… Bilo bi poželjno da ni svetla ne rade…

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

9. Koji su simptomi za uzbunu kada govorimo o starijim, ali i novijim baterijama?

Ukoliko su instalacija i akumulator ispravni, za startovanje motora uvek treba da bude dovoljno struje. Ako morate da „verglate“ pri startovanju, to je znak da je sam akumulator ili sistem za punjenje neispravan, pa je vreme za proveru stanja, odnosno posetu servisu.

10. Da li start-stop sistem u vozilu zahteva poseban akumulator ili ne?

Da! Start-stop sistem štedi pet do 10 odsto goriva, naročito u gradskoj vožnji, ali istovremeno predstavlja i veliki napor za akumulator. Upravo zato ovakvi automobili koriste snažnije i skuplje akumulatore proizvedene u AGM („Absorbed glass mat“) tehnologiji. 

Tagovi

Komentari (1)

XXL

26.11.2016 11:42

I ovako mali textovi iako nezapaženi u mnogome pomognu kod običnih stvari što je neverovatno. Meni uvek privuku pažnju pa sam iz tih razloga kupio merni instrument mada imam za ličnu upotrebu i kablove i punjač akomulatora. Pod tač.7 preporučio bi čak NIKAKO startovati drugi automobil preko kablova jer je savet ispravan, a to sam saznao u praxi kada mi je "probio" alternator i "pregoreo" jer sam tako pokušao prijatelju da pomognem da 'upali' automobil na svoju štetu srećom nije nov - akomulator.